Regelgeving bijzondere rekening BTW

FreelancerIT
Topic Starter

Regelgeving bijzondere rekening BTW

#1 , 23 nov 2013 14:11

Wanneer en hoe kan er een bijzondere rekening worden opgesteld door de BTW? En hoe gebeurd de berekeningen hiervan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2013 14:45

Een bijzondere rekening word opgesteld wegens het niet indienen van je aangifte, of wegens het niet betalen van je BTW !

Hoe ze het juist berekenen weet ik niet daar ik dit nooit heb gehad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 23 nov 2013 23:39

Verder zijn er ook nog bijzondere rekening na stopzetting en om verjaring van een schuld tegen te gaan. Degene die Lowie noemt zijn natuurlijk de meest voorkomende.

Berekening is verschuldigde btw + 15% boete + interesten

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 23 nov 2013 23:42

OK... Zo ver was ik al. :-) Maar wanneer stellen ze er 1 op? :-) Ik bedoel in tijd....

LeenW

#5 , 23 nov 2013 23:51

Goeie vraag, kan soms verschillen heb ik al gemerkt. Wrs zit er ook nog een verschil voor niet betalen of niet indienen tussen. Al eens bij de btw gaan horen?

denlowie

#6 , 24 nov 2013 09:35

OK... Zo ver was ik al. :-) Maar wanneer stellen ze er 1 op? :-) Ik bedoel in tijd....

Heb even na gevraagd aan vriendin heeft nog op de dienst bijzondere rekening gewerkt en zij zegt dit kan reeds als de betaling op 20 ste van de maand moet betaald zijn, dan worden er al op den 1sten van de maand erop volgend er aan begonnen aan de bijzondere rekeningen, lig je boven aan dan krijg je die zeer vroeg lig je onderaan kan het een paar weken duren, ze verwerken er ook maar één per één, de BTW moet op den 20 ste betaald zijn punt. wat er ook mag gebeurd zijn!!

Als er een faillissement is word door de BTW altijd gekeken als men altijd correct op de datums je aangiften heeft ingediend en betaald, is dit zo dan doet de BTW bij een faillissement er zelfs geen controle naar, omdat je altijd correct gehouden heeft aan je datums.

FREELANCER na al wat ik hier dit jaar van u gelezen heb van je WCO en dergelijke, had je mijn aanvoelen beter verleden jaar voor de korte pijn gekozen, en dan had je dit jaar al goede nachtrust gehad, en nu denk ik dat je al vele slapeloze nachten heeft mee gemaakt, het is cru om dit te schrijven maar dit is soms de waarheid, en je had dan den tijd om nog iets te regelen.

Je heeft te grote problemen met de BTW, als je u WCO heeft aangevraagd dan heb je enkel tijd gewonnen maar niks opgelost, je moet het toch betalen + de BTW van nu moet je erbij betalen en dit is soms teveel en onmogelijk.

denlowie

#7 , 24 nov 2013 11:03

Ik wil er nog aan toevoegen dat je pas op een speciale rekening kan komen pas wanneer je na het tweede kwartaal den 20 ste niet op tijd heeft betaald, dus je staat dan altijd al 2 kwartalen achter met je betalingen eer men op de speciale rekening komt!

FreelancerIT
Topic Starter

#8 , 24 nov 2013 20:50

Beste "denlowie", nooit gehoord van de uitdrukking "het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is"? Zo ja, dan zijn uw voorgaande 2 posts daar een schoon voorbeeld van.

- Ik sta geen 2 kwartalen achter.
- Ik betaal mijn BTW

Vandaar de vraag. Ik heb hier een aangetekend schrijven ivm. een bijzondere rekening ontvangen waar een bedrag op staat waar ik niet weet waar het vandaan komt en zonder dat ik 2 kwartalen achter sta.

Gezien ik een werkende mens ben, en wat betere dingen te doen heb dan alles te laten vallen om een aangetekend schrijven te gaan halen heb ik die brief pas zaterdag gezien.

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 24 nov 2013 21:06

Heb even na gevraagd aan vriendin heeft nog op de dienst bijzondere rekening gewerkt en zij zegt dit kan reeds als de betaling op 20 ste van de maand moet betaald zijn, dan worden er al op den 1sten van de maand erop volgend er aan begonnen aan de bijzondere rekeningen, lig je boven aan dan krijg je die zeer vroeg lig je onderaan kan het een paar weken duren, ze verwerken er ook maar één per één, de BTW moet op den 20 ste betaald zijn punt. wat er ook mag gebeurd zijn!!

Als er een faillissement is word door de BTW altijd gekeken als men altijd correct op de datums je aangiften heeft ingediend en betaald, is dit zo dan doet de BTW bij een faillissement er zelfs geen controle naar, omdat je altijd correct gehouden heeft aan je datums.
Dank u voor de informatie.

Met de WCO ben ik bezig om me volledig in regel te stellen. Ik betaal altijd naargelang mijn facturen binnenkomen, waardoor de "20ste van de maand" regel wel wat in gedrang kom. Maar... IK BETAAL, en dat is me dunkt toch nog steeds het belangrijkste.
FREELANCER na al wat ik hier dit jaar van u gelezen heb van je WCO en dergelijke, had je mijn aanvoelen beter verleden jaar voor de korte pijn gekozen, en dan had je dit jaar al goede nachtrust gehad, en nu denk ik dat je al vele slapeloze nachten heeft mee gemaakt, het is cru om dit te schrijven maar dit is soms de waarheid, en je had dan den tijd om nog iets te regelen.

Je heeft te grote problemen met de BTW, als je u WCO heeft aangevraagd dan heb je enkel tijd gewonnen maar niks opgelost, je moet het toch betalen + de BTW van nu moet je erbij betalen en dit is soms teveel en onmogelijk.
Mijn huidige slapeloze nachten worden veroorzaakt door brieven die ik nu binnenkrijg en dan na afloop gewoon "automatische herinneringen" blijken te zijn waar ze niets aan kunnen doen. Nu krijg ik een brief opgestuurd ivm. een bijzondere rekening met een bedrag op waar ik gewoon het raden naar heb waar het vandaan komt...

De WCO blijft in mijn geval een goede oplossing, zij het geen wondermiddel. Ik heb het nog steeds moeilijk, hoewel ik er gelukkig elke maand weer een beetje meer bovenop geraak. Ik vraag me alleen af waarom er zoveel poespas bij komt kijken... En waarom mensen - zoals u nu ook deed - direct met het vingertje staan zwaaien bij het minste geringste...
Ik wil er nog aan toevoegen dat je pas op een speciale rekening kan komen pas wanneer je na het tweede kwartaal den 20 ste niet op tijd heeft betaald, dus je staat dan altijd al 2 kwartalen achter met je betalingen eer men op de speciale rekening komt!
Zie hier dan mijn nieuwe vraag. Ik sta geen 2 kwartalen achter. Q2 is al lang volstort, iK heb Q3 nog niet volledig betaald, wou deze week de 2de schijf volstoren, maar durf nu niet goed meer...

Het bedrag dat ze mij vragen ligt meer dan 100 euro hoger dan wat ik in Q3 diende te betalen (en waar al een heel stuk van betaald was), en 200 euro hoger dan wat er in Q2 diende te betaald te worden, en dat was 2 weken nadat ik mijn eindafrekening van de boekhouder had gekregen volstort...

Dus ik snap het niet... Vanwaar komt die bijzondere rekening vandaan? Ze betalen is op zich niet zo'n probleem, maar ik had toch graag eerst vernomen waar ze vandaan komt gezien ik om te beginnen al geen 2 kwartalen achtersta, en ze niet rekening houden met betalingen die er al zijn gebeurd...

LeenW

#10 , 25 nov 2013 00:00

Betaal je uw voorschotten wel? Altijd op de 20ste van de maand?

FreelancerIT
Topic Starter

#11 , 25 nov 2013 00:10

Met aanhoudende financiële problemen lukte mij dat nooit. Ik betaal wel altijd zo gauw ik de afrekening van de boekhouder heb gekregen. Tot op heden geen problemen daarmee gehad, volgens mijn advocaat kunnen ze dat ook niet wettelijk afdwingen gezien ze enkel mogen opeisen wat er wettelijk vereist is... Dus zolang ge uw kwartaal betaald zou er volgens hem geen probleem zijn. Nu, zoals ik e run voorsta kan ik de voorschotten betalen vanaf december.

Is dat van belang voor een bijzondere rekening? Tenslotte, ik sta geen 2 kwartalen achten...

FreelancerIT
Topic Starter

#12 , 25 nov 2013 03:19

Het enigste waar ik op kan komen (en zelfs dat is een gok) zou wegens onbetaalde interesten zijn. Ik heb het bedrag dat mijn boekhouder me had doorgegeven effectief ook betaald...

denlowie

#13 , 25 nov 2013 06:13

Je kan de BTW boetes eens bekijken in het staatsblad van 17/07/2012 blz 39018

Ook hogere boete voor wie het BTW-saldo niet of te laat betaalt

Voortaan zullen BTW-plichtigen bestraft worden met een boete van 15% (vroeger 10%) indien zij een bericht ontvangen dat zij niet tijdig de verschuldigde BTW hebben betaald. Die boete van 15% is eveneens van toepassing bij het opstellen van een “bijzondere rekening”. Dergelijke “bijzondere rekening” wordt voornamelijk opgemaakt door de BTW-administratie wanneer een BTW-plichtige o.a. nagelaten heeft om het verschuldigde BTW-saldo te voldoen op de wettelijk vastgestelde vervaldagen, verzuimd heeft periodieke aangiften in te dienen, …

Vergeet de nalatigheidsinteresten niet uit het oog

Ondernemers die niet tijdig de verschuldigde BTW of de vereiste voorschotten[3] betalen, worden beboet met nalatigheidsintresten van 0,80% per maand (of 9,6% op jaarbasis). Iedere begonnen maand wordt daarbij voor een gehele maand berekend. Betaal dus steeds tijdig het verschuldigde saldo van de BTW. Het saldo dient op de rekening van de BTW-administratie te staanuiterlijk de 20ste dag na het afgesloten kwartaal (voor kwartaalaangevers) of de afgesloten maand (maandaangevers) waarop de aangifte betrekking heeft. Kwartaalaangevers dienen soms ook voorschotten te betalen. Deze bedragen in beginsel elk 1/3 van het verschuldigde saldo van het vorige kwartaal en moeten uiterlijk de 20ste dag van de tweede en derde maand van het volgende kwartaal op de rekening van de administratie worden betaald.

bron: staatsblad + moore stephens internationaal LTD

LeenW

#14 , 25 nov 2013 09:23

Het zullen dan inderdaad de interesten zijn waardoor het bedrag hoger is. Als u betaalt, worden eerst de interesten betaald en blijft de eigenlijke schuld open. Ik zou tevens een nieuwe advocaat zoeken, want interesten zijn wettelijk vastgelegd en dus volledig legaal.

Voorschotten betalen is dus de boodschap. En je moet de 20ste betalen, niet wanneer uw boekhouder u zegt te betalen. Zie naar de berekening die Lowie gepost heeft.

Ten slotte zal ik nog maar eens herhalen dat de BTW die je ontvangt, doorgestort moet worden naar de Staat, en dus nooit gebruikt mag worden voor iets anders. Niet voor uw leveranciers, niet voor uw auto af te betalen etc.

denlowie

#15 , 25 nov 2013 10:37

Ik zou tevens een nieuwe advocaat zoeken, want interesten zijn wettelijk vastgelegd en dus volledig legaal.

Voorschotten betalen is dus de boodschap. En je moet de 20ste betalen, niet wanneer uw boekhouder u zegt te betalen. Zie naar de berekening die Lowie gepost heeft.

Voor juist te zijn KB 09/07/2012 - B.S 17/07/2012

-voorschotten verschuldigd door belastingplichtigen gehouden tot het indienen van maand- of kwartaalaangiften bedoeld in artikel 53, §1, 1ste lid, 2° van het Btw-wetboek 0,8% per maand vertraging (= moratoire interest bepaald in art. 91, § 1, WBTW), te berekenen over het verschuldigde of nog verschuldigde bedrag

Terug naar “Archief”