Het lijkt me de enige verklaring. Ik had de verschuldigde BTW overgeschreven, en er vanuit gaande dat het bedrag wel klopt maar met een half oog naar de afrekening van de BTW zelf gekeken. Daarop stonden een aantal kleine boetes aangerekend ivm. het niet betalen van de voorschotten. Die zijn bij het nakijken niet betaald geweest.Het zullen dan inderdaad de interesten zijn waardoor het bedrag hoger is. Als u betaalt, worden eerst de interesten betaald en blijft de eigenlijke schuld open.
Op zich heb ik mijn bedenkingen bij het opmaken van een "Bijzondere Rekening" naar aanleiding van zoiets, maar bon... Wat me wel bevreemdend blijft overkomen is waarom ik geen waarschuwend schrijven heb ontvangen. De vorige keren ontving ik telkens de laatste maand een waarschuwing hiervoor. Deze keer ontving ik niets...
Ik heb de BTW gemaild en om uitleg gevraagd. Waarschijnlijk bel ik ze er later op de dag ook eens voor op. Ik zelf zit met de schrik voor eventuele repercussies op mijn WCO, hoewel dit geen issue zou mogen zijn... De betalingen van de WCO zelf worden tenslotte uitgevoerd. Maar, toch....
Waar u dit vandaan haalt blijft me vooralsnog een raadsel. Mijn advocaat zei enkel dat de BTW me enkel kan vervolgen (een boete is geen vervolging) voor het eigenlijke verschuldigde saldo, en niet voor eventuele al dan niet betaalde voorschotten. Over interesten zei hij niets, buiten dat per definitie geen verdere interesten op de schulden in een WCO mogen worden gehoffen.Ik zou tevens een nieuwe advocaat zoeken, want interesten zijn wettelijk vastgelegd en dus volledig legaal.
Mijn boekhouder maant me uiteraard aan te betalen voor de 20ste. Ik probeer dit zo snel mogelijk in dit stramien te krijgen. Ik heb tot op heden alleen altijd gewacht tot mijn boekhouder me het uiteindelijke verschuldigde bedrag bezorgde en dit dan betaald.Voorschotten betalen is dus de boodschap. En je moet de 20ste betalen, niet wanneer uw boekhouder u zegt te betalen. Zie naar de berekening
Dan zal ik nog maar eens herhalen waar hier mijn inziens veel te licht wordt over gedaan: soms heb je die keuze niet...Ten slotte zal ik nog maar eens herhalen dat de BTW die je ontvangt, doorgestort moet worden naar de Staat, en dus nooit gebruikt mag worden voor iets anders. Niet voor uw leveranciers, niet voor uw auto af te betalen etc.