huisbaas verandert de sloten - naar politie of vrederechter?

professionalgamer
Topic Starter

huisbaas verandert de sloten - naar politie of vrederechter?

#1 , 29 nov 2013 15:39

Mijn schoonmoeder heeft momenteel een probleem met haar verhuurder.

Ze hebben een contrat type 3-6-9. De staat van het huis is slecht. De eigenaar heeft geldnood en wil het huis verkopen. Hij stuurt een opzeg, en spreekt een immo-kantoor aan om het huis te verkopen . Die opzeg was volgens een advocaat niet geldig.

We zijn een aantal maanden later, de opzegtermijn uit die brief is verlopen. De eigenaar heeft al aantal keer gezegd tegen mijn schoonmoeder dat ze moet verhuizen. De schoonmoeder negeert dit echter. Ze informeert wel bij andere eigenaars om een nieuw huisje te huren maar vangt telkens bot.

De huisbaas heeft nu de sloten verandert toen mijn schoonmoeder weg was. Haar kind was nog thuis, maar had dit niet opgemerkt omdat ze nog lag te slapen. Moet ze nu naar de politie stappen en klacht van huisvredebreuk laten vaststellen? Of moet ze naar het vredegerecht gaan?

Ze staat er gedomicilieerd. Het contract is mogelijks geregistreerd in de laatste maanden door de huiseigenaar.

Hebben jullie nog tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2013 15:46

Kan ze nog binnen?
En kan het kind naar buiten?
Eventueel op grond van uiterst dringende noodzakelijkheid eenzijdig verzoekschrift bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg en veroordeling vragen van de verhuurder om de sleutels te overhandigen op straffe van een dwangsom.

De verhuurder kan de huurder maar buitenzetten als hij een vonnis van de vrederechter bekomt.

professionalgamer
Topic Starter

#3 , 29 nov 2013 15:49

De buitendeur is niet op slot gedraaid. De deur kan van binnenuit nog geopend worden.
Dat wil wel zeggen dat ofwel de dochter (meerderjarig maar met kindje van 3 jaar) ofwel de moeder thuis moet blijven om de deur open te doen.

Reclame

Turaki

#4 , 29 nov 2013 15:56

Om de sloten te veranderen heeft de huisbaas waarschijnlijk de deur moeten openen met een eigen sleutel, en hiervan kan aangifte gedaan worden als huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel.

Daarnaast onmiddellijk zelf de sloten veranderen, en geen sleutel aan de huisbaas geven. Dit valt perfect binnen de rechten van een huurder. En dan moet er niet telkens iemand thuis blijven om de deur te openen.

mava105

#5 , 29 nov 2013 16:10

Wanneer was het werkelijke einde van de huurovereenkomst?
Hoe werd de huur opgezegd en wanneer?
Welke opzegtermijn en welke reden voor de opzeg werd er aangehaald?

professionalgamer
Topic Starter

#6 , 29 nov 2013 16:21

Ik heb niet echt de termijnen.

Ik ben niet zeker of er een reden gegeven is. Maar kort daarna zette hij het huis te koop.
De opzeg werd aangetekend opgestuurd.

Ik ga dit weekend langsgaan om dan een ander slot te plaatsen. Het "nieuwe" slot zal ik zorgvuldig bijhouden.

De huisbaas beweert dat de politie aanwezig was tijdens het vervangen van het slot, maar dit zou me verwonderen. De verhuurder heeft al meerdere processen tegen hem lopen.

Franciscus

#7 , 29 nov 2013 16:26

Of er politie bij was kan nagegaan worden. Elke politie tussenkomst wordt geregistreerd.
Vraag dat na ..brief naar korpschef en aangifte van huisvredebreuk met valse sleutel door eigenaar op datum omstreeks uur X.
Dan kan direct worden nagegaan welke patrouille of kwartierinspecteur daar zou geweest zijn.
Echter er wordt ook gesproken over een opzeg.
Is het contract geregistreerd?
Is er een plaatsbeschrijving?
Staat in de opzeg een reden?
Hier al eens nalezen.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”