I
Voor zover ik het begrijp en verstand heb van zo'n kast zou de zegel gebroken zijn en kan je dan ergens een vijsje losdraaien en dan vervolgens een pinnetje naar links of rechts zetten met als gevolg terug draaien of vooruit draaien.
Nee, geen vreemde kabels..
I
En nu allen naar de meterkast. Zou Eandis uitleg geven hoe je kan frauderen met een teller? Ts geeft weinig info over meterstanden bij begin overeenkomst, bij de meteropname eerste jaar en laatste stand. De meterstand is terug te vinden op de jaarlijkse afrekening. Een goede advocaat zal hier wel nodig zijn.
In plaats van TS halvelings te gaan beschuldigen, maak ik me de volgende bedenkingen:
- Echtgenoot TS hoort een raar geluid vanuit de meterkast, en brengt EANDIS hier van op de hoogte.
- EANDIS komt kijken en stelt vast dat er geknoeid werd met de meter.
- EANDIS kan niet eenduidig vaststellen wanneer er juist werd geknoeid met de meter.
Dit zijn eigenlijk de enige relevante gegevens hier.
Waarom wordt er vanuit gegaan dat de meter al 2,5 aan een stuk ligt terug te draaien? Want, dat zou beteken dat elk jaar de meterstanden zouden achteruit gaan. Ik kan me niet voorstellen dat dit negatief verbruik niet bij EANDIS zou zijn opgevallen. Het klinkt enkel aannemelijk als we er vanuit gaan dat de meter geregeld terug in de juiste stand werd gezet, zodanig dat er een positief verbruik was. Maar dan moet dit zijn gebeurd op initiatief van TS of haar echtgenoot. Tenslotte... de dader kan zich mss. eenmalig vergissen van meter, maar als hij/zij geen verschil ziet op zijn/haar factuur zal zij/hij ook wel de vergissing in zien...
TS zegt onschuldig te zijn, want dat voor deze discussie al uitsluit als mogelijkheid.
Gezien wat er allemaal gezegd werd lijkt het mij waarschijnlijker dat de "fraude" recentelijk is gebeurd, en dat EANDIS nu moord en brand aan het schreeuwen is omdat ze niet goed kunnen inschatten wat de gelopen schade is en ze zich goed willen indekken.
Dus.... Wat hangt TS nu allemaal boven het hoofd (buiten een extra afrekening) en hoe kan ze zich er tegen verdedigen? Want:
- Zij en haar echtgenoot zijn hoofdelijk aansprakelijk voor die meter
- Zij kan hoogstwaarschijnlijk niet bewijzen dat ze dit niet gedaan heeft.
EANDIS kan dat waarschijnlijk ook niet, maar TS en haar echtgenoot zijn de enige die baat bij dergerlijke fraude hebben, dus...