#4 , 30 nov 2013 18:52
Indien er geen huwelijkscontract was dan is het volgens mij de gewone wettelijke verdeling en zeker niet "langst leeft al". Volgens mij kwam bij het overlijden van uw vader dus volgende in de nalatenschap terecht :
- eigen goederen van vader
- helft van het gemeenschappelijk vermogen
Hierop worden dan de successierechten berekend. De berekening wordt dan apart uitgevoerd voor de roerende en onroerende goederen. Op de woning werd moeder vrijgesteld van betaling van successierechten. Afhankelijk van haar leeftijd verschilt het vruchtgebruik ook en bijgevolg het deel dat verdeeld wordt onder beide kinderen.
Dus op het roerende deel (o.a. gelden) dat bij het overlijden van uw vader u en uw zus toekwam werden er ook successierechten betaald (volgens ik lees door moeder, wat volgens mij geen probleem is), maar indien deze gelden bij moeder op de rekening blijven staan zal u en uw zus mijns inziens bij haar overlijden nog eens successierechten betalen op eigenlijk het geld dat al van jullie was. De tarieven in rechte lijn (berekend per erfgenaam) :
- 3% tot 50.000,00 euro
- 9 % van 50.000,01 tot 250.000,00 euro
- 27 % boven de 250.000,00 euro
Indien het erfdeel minder dan 50.000,00 euro bedraagt krijg je nog een vermindering, hierdoor betaal je pas successierechten indien je boven de 12.500,00 euro erft.