erfdienstbaarheid

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

erfdienstbaarheid

#1 , 18 jan 2008 20:23

Hallo,

Wij bezitten een private weg. We moeten enkel uitweg verlenen aan 2 achterliggende bewoners. De weg is doodlopend en wordt door niemand anders gebruikt.

De gemeente waar we wonen, heeft ongevraagd onze weg geasfalteerd. Het bord "Private weg" dat door ons geplaatst werd, werd uitgegraven en in onze tuin gegooid.

Hebben zij dit recht? We hebben ons laten vertellen dat als de weg 30 jaar gebruikt wordt voor openbaar verkeer, zij dan het recht hebben om deze weg "in te lijven".

Andere beweren dan weer dat dit niet mogelijk is, vooral omwille van het feit dat de weg door slechts 2 achterliggende bewoners wordt gebruikt en door niemand anders.

We weten het nu echt niet meer. Kan iemand ons wegwijs maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 19 jan 2008 13:19

Waarom had U een bord geplaatst "Private weg"?
Waar staan de brievenbussen van die 2 huizen? In of aan hun voordeur zelf of op de openbare weg vooraan (naast elkaar)? Rijdt de postbode tot aan hun voordeur?
Waren de percelen waar die huizen op staan vroeger één geheel met het uwe?
Wanneer is die weg ontstaan?
In welke akte is de weg beschreven?
Wie heeft de breedte bepaald?
Wie moet de weg onderhouden?
Staat hij niet in de Atlas der buurtwegen?
Is er straatverlichting in die weg?
Heeft U het gemeentebestuur al aangesproken over de asfaltering?

Allemaal belangrijke elementen vooraleer er iets deftigs verteld kan worden.

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 19 jan 2008 15:00

Waarom had U een bord geplaatst "Private weg"?
Waar staan de brievenbussen van die 2 huizen? In of aan hun voordeur zelf of op de openbare weg vooraan (naast elkaar)? Rijdt de postbode tot aan hun voordeur?
Waren de percelen waar die huizen op staan vroeger één geheel met het uwe?
Wanneer is die weg ontstaan?
In welke akte is de weg beschreven?
Wie heeft de breedte bepaald?
Wie moet de weg onderhouden?
Staat hij niet in de Atlas der buurtwegen?
Is er straatverlichting in die weg?
Heeft U het gemeentebestuur al aangesproken over de asfaltering?

Allemaal belangrijke elementen vooraleer er iets deftigs verteld kan worden.

Ok, sorry

Wij hebben destijds het bord geplaatst omdat de weg ook gebruikt wordt door andere personen. Men kan immers via het aangrenzende bos in een andere straat terechtkomen. De belangrijkste reden is echter omdat de gemeente een aantal jaren geleden gevraagd heeft om de weg aan hen te verkopen. Ze willen immers een stuk industriegebied ontginnen dat een eind verderop is gelegen. Uit angst voor een eventuele onteigening, werd een aantal jaar geleden door ons een bord private weg geplaatst. Er werd ook een brief gestuurd door onze toenmalige raadsman met melding dat de weg onze eigendom is en dat wij eventueel overwegen om deze af te sluiten met een poort. Hierop heeft de gemeente nooit gereageerd.

Wat betreft de postbussen. Er bevinden zich zowel postbussen aan het begin van de weg, als aan de woningen van de achterliggenden. De postbode rijdt tot hun woning. De reclamefolders worden gedeponeerd in de bus aan het begin van de weg.

De huizen staan op aparte percelen.

De weg is ontstaan door boeren die deze gebruikten om aan hun landbouwgrond te geraken. Wij verlenen nog steeds uitweg aan deze mensen.

De weg staat beschreven in de akte van onze woning. Letterlijk: “Een toegangsdreef, ten kadaster gekend wijk D nr. 112/B, voor een oppervlakte volgens meting van 2134 m², belast met een openbaar erfdienstbaar recht van overgang voor achtergelegen rechthebbenden, met inbegrip van het lot 5, afgebeeld onder lot 7 op het hiernavermelde plan.”

De weg wordt door onszelf onderhouden.

De weg staat niet in de atlas der buurtwegen. Er is openbare verlichting aangebracht. De gemeente werd al diverse malen door ons gecontacteerd doch reageren nooit.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2008 15:10

Zie de brouchure over buurtwegen:

http://www.kbs-frb.be/publication.aspx? ... gType=2067

Zie het hoofdstuk over publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (blz. 25)

scorpioen

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 19 jan 2008 16:43

Zie de brouchure over buurtwegen:

http://www.kbs-frb.be/publication.aspx? ... gType=2067

Zie het hoofdstuk over publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang (blz. 25)

scorpioen
Ik heb het eens doorgenomen, maar deze tekst geeft me nog meer vraagtekens. Ik heb de indruk dat het hier vooral gaat om inpalming door aangelanden of onrechtmatig afsluiting door de eigenaar, maar ons specifiek probleem kan ik niet terugvinden. Ik heb volgende week een onderhoud met het schepencollege en zou toch enigzinds "gewapend" willen zijn.

Toch bedankt

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2008 18:21

Uw vraag is toch of u de weg door iedereen moet laten gebruiken dan wel enkel door de achterliggende eigenaars die een erfdienstbaarheid hebben?

Dus of de weg belast is met een publiekrechtelijk erfdienstbaarheid van overgang. Dat is het geval wanneer de weg gedurende meer dan dertig jaar, voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar en niet dubbelzinnig werd gebruikt door eenieder voor openbaar verkeer, en dit gebruik gebeurde met de bedoeling de overgang als dusdanig te gebruiken en niet berust op een eenvoudig gedogen van de eigenaar van het perceel waarover de doorgang werd geschapen, verkrijgt de gemeente ten behoeve van de bevolking een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang.

scorpioen

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 19 jan 2008 18:44

Uw vraag is toch of u de weg door iedereen moet laten gebruiken dan wel enkel door de achterliggende eigenaars die een erfdienstbaarheid hebben?

Dus of de weg belast is met een publiekrechtelijk erfdienstbaarheid van overgang. Dat is het geval wanneer de weg gedurende meer dan dertig jaar, voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar en niet dubbelzinnig werd gebruikt door eenieder voor openbaar verkeer, en dit gebruik gebeurde met de bedoeling de overgang als dusdanig te gebruiken en niet berust op een eenvoudig gedogen van de eigenaar van het perceel waarover de doorgang werd geschapen, verkrijgt de gemeente ten behoeve van de bevolking een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang.

scorpioen
Het gaat eigenlijk vooral over het toeëigenen van de weg door de gemeente. Ze graven ons bord private weg uit en doen gewoon of de weg van hen is. De weg werd 4 jaar geleden geasfalteerd. Het betreft een doodlopende weg, dus de enigen die erover komen zijn de achterliggende bewoners met wie wij overigens een goede verstandhouding hebben.

Sinds 1 jaar gedogen wij wandelaars over de straat.
Dus wandelaars: 1 jaar, asfalt: 4 jaar
Daarvoor werd de weg enkel gebruikt door boeren om hun gronden te bereiken met hun tractor. Onze woning is een honderdjaar oude boerderij. Volgens mij is die termijn van 30 jaar toch nog niet aan de orde, toch?

wolf2
Berichten: 2071

#8 , 19 jan 2008 21:59

Voor voetgangers is het dus geen doodlopende weg.

Bekijk het eens vanuit het standpunt van de gemeente: zij ziet dat als een openbaar toegankelijke weg en voorziet dus straatverlichting en wegverharding; het lijkt wel een goede huisvader.

Uw bord 'private weg' was niet de goede keuze. U had een bord moeten plaatsen 'private weg - verboden toegang'. Er zijn immers tal van openbaar toegankelijke wegen op private grond.

Als u vindt dat de gemeente niet mag asfalteren, waarom heeft u dan de straatverlichting wel toegelaten (plaatsen of behouden)?

Merkwaardig dat de post binnenrijdt. Zij mag niet op private wegen rijden en zou de brievenbussen vooraan moeten gebruiken.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 20 jan 2008 10:46

“Artikel 1.In de gemeenten waar geen algemene rooi- en afpalingsplannen der buurtwegen bestaan, zullen de gemeentebesturen deze plannen doen opmaken binnen de termijn van twee jaar, te rekenen van de bekendmaking dezer wet.Zij zullen binnen dezelfde termijn desnoods, de bestaande plannen, welke aan dezelfde eisen zullen behoren te voldoen als de plannen die overeenkomstig de tegenwoordige wet opgemaakt moeten worden, doen aanvullen of herzien.”(10 APRIL 1841. - Wet op de buurtwegen).

‘Het openbaar of privaat karakter van een weg volgt in voorkomend geval uit zijn affectatie tot het gebruik van IEDEREEN.Dergelijke affectatie kan volgen uit een expliciete of impliciete rechtshandeling van de overheid of uit langdurig gebruik‘(R.v.St. 7 januari 1987,Adm.Publ. 1987,17).

‘Het bord "Private weg" dat door ons geplaatst werd, werd uitgegraven’ doet vermoeden dat het om een weg gaat die ingeschreven is in de atlas van de buurtwegen en dus behoort tot het openbaar domein.Onderzoek die inschrijving vooraf op de gemeente.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 20 jan 2008 21:22

“Artikel 1.In de gemeenten waar geen algemene rooi- en afpalingsplannen der buurtwegen bestaan, zullen de gemeentebesturen deze plannen doen opmaken binnen de termijn van twee jaar, te rekenen van de bekendmaking dezer wet.Zij zullen binnen dezelfde termijn desnoods, de bestaande plannen, welke aan dezelfde eisen zullen behoren te voldoen als de plannen die overeenkomstig de tegenwoordige wet opgemaakt moeten worden, doen aanvullen of herzien.”(10 APRIL 1841. - Wet op de buurtwegen).

‘Het openbaar of privaat karakter van een weg volgt in voorkomend geval uit zijn affectatie tot het gebruik van IEDEREEN.Dergelijke affectatie kan volgen uit een expliciete of impliciete rechtshandeling van de overheid of uit langdurig gebruik‘(R.v.St. 7 januari 1987,Adm.Publ. 1987,17).

‘Het bord "Private weg" dat door ons geplaatst werd, werd uitgegraven’ doet vermoeden dat het om een weg gaat die ingeschreven is in de atlas van de buurtwegen en dus behoort tot het openbaar domein.Onderzoek die inschrijving vooraf op de gemeente.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Ik heb officiele bevestiging gekregen dat de weg NIET ingeschreven in de atlas van de buurtwegen. Dus, stel ik mijn vraag opnieuw.
Is de gemeente hier hun boekje te buiten gegaan of niet? We willen uiteindelijk ook niet de boeman uithangen. We wensen gewoon dat hierover gepraat wordt met ons. Daarom ook dat ik geinformeerd naar het gesprek wil.

trrz
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 20 jan 2008 21:40

“Artikel 1.In de gemeenten waar geen algemene rooi- en afpalingsplannen der buurtwegen bestaan, zullen de gemeentebesturen deze plannen doen opmaken binnen de termijn van twee jaar, te rekenen van de bekendmaking dezer wet.Zij zullen binnen dezelfde termijn desnoods, de bestaande plannen, welke aan dezelfde eisen zullen behoren te voldoen als de plannen die overeenkomstig de tegenwoordige wet opgemaakt moeten worden, doen aanvullen of herzien.”(10 APRIL 1841. - Wet op de buurtwegen).

‘Het openbaar of privaat karakter van een weg volgt in voorkomend geval uit zijn affectatie tot het gebruik van IEDEREEN.Dergelijke affectatie kan volgen uit een expliciete of impliciete rechtshandeling van de overheid of uit langdurig gebruik‘(R.v.St. 7 januari 1987,Adm.Publ. 1987,17).

‘Het bord "Private weg" dat door ons geplaatst werd, werd uitgegraven’ doet vermoeden dat het om een weg gaat die ingeschreven is in de atlas van de buurtwegen en dus behoort tot het openbaar domein.Onderzoek die inschrijving vooraf op de gemeente.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Ik heb officiele bevestiging gekregen dat de weg NIET ingeschreven in de atlas van de buurtwegen. Dus, stel ik mijn vraag opnieuw.
Is de gemeente hier hun boekje te buiten gegaan of niet? We willen uiteindelijk ook niet de boeman uithangen. We wensen gewoon dat hierover gepraat wordt met ons. Daarom ook dat ik geinformeerd naar het gesprek wil.

wolf2
Berichten: 2071

#12 , 21 jan 2008 22:14

Ja, de gemeente heeft dingen gedaan die niet mogen.
De bedding van de weg is een privaat bezit. De gemeente kan zich bijgevolg niet als eigenaar gedragen en de weg verharden. Evenmin kon zij daar straatverlichting op installeren.
Aangezien de wandelaars die achterdoor naar een andere straat gaan geen titel hebben: sluit die doorgang achteraan af. Plaats een bord vooraan: Private weg - verboden toegang. Eis dat de gemeente de straatverlichting opdoekt. U bent eigenaar geworden van de wegverharding door het recht van natrekking.
Het is duidelijk dat de gemeente uw weg wil inlijven en dan nog liefst door een gratis afstand.

somerske
Berichten: 1

#13 , 15 aug 2014 11:16

Beste

oud topic bovenhalen

IK heb getekend voor een stuk agrarisch gebied waar een oude woning opstaat
volgens de gemeente zouden wij deze zonder problemen mogen renoveren

toch was onze landmeter er niet gerust op omdat het kavel aan een servitudeweg ligt
echter is de servitude weg geasfalteerd staat er openbare verlichting en zijn alle nutsvoorzieningen (uitgez riolering) aanwezig

volgens het kadaster is de weg private eigendom klopt dit of wordt dit bekeken als openbare weg ?
de weg staat op de atlas voor buurtwegen

MVG,

Terug naar “Andere”