Sinds 2009 is er een herziening geweest van de EOT van mijn echtgenoot en zijn ex.
Hierin staat dat wij 50% van de buitengewone kosten dienen te betalen aan zijn ex. Een van zijn dochters is mentaal gehandicapt en gaat hiervoor naar een aangepaste school. Vermits de moeder geen verplaatsingen met de auto wil doen blijft deze dochter op semi-internaat (elke dag tot 17u, incl woensdag en dan met de bus naar huis). Tijdens de herzieningsrechtszaak eiste ex dat we ook 50% zouden betalen voor het semi-internaat (ondanks verhoogd kindergeld voor deze dochter, waarvoor ze geen andere extra kosten heeft). Wij zijn hiermee akkoord gegaan om de vrede te bewaren en betalen nu elke maand de helft van de rekening van de instelling, behalve in juli en augustus omdat het dan gewoon keuze van de moeder is om dochter daarheen te doen, terwijl ze ook gerust thuis kan blijven of naar ons zou kunnen komen. De rechter heeft dit ook zo vastgelegd in de akte.
Door een steeds slechtere relatie tussen ex en haar dochter moet het meisje nu steeds vaker op internaat overnachten. Dit gebeurt nu minstens 1 keer per week maar regelmatig meer en ook in de weekends.
Vandaag kregen wij met de kinderen een afrekening van ex mee waarop ze geschreven heeft dat ze bij een advocaat gaan informeren is en mijn echtgenoot verplicht is ook 50% van de kosten van het internaat mee te betalen.
Mijn man heeft zich altijd verzet tegen het internaat omdat wij niet akkoord zijn dat dit een goede omgeving is voor dochter, maar daar gaat het verder eigenlijk niet om. Mijn vraag is, zijn we zowiezo verplicht hierin mee te betalen? Dit is een eenzijdige beslissing van de moeder die weet dat mijn man hier niet mee akkoord is maar zich daar verder niks van aantrekt...
Vermits wij alimentatie betalen voor mijn man zijn dochter, gebaseerd op het feit dat ze 12 dagen van de 14 bij ex verblijft, lijkt het mij eerlijk gezegd logisch dat als we meebetalen voor het internaat de alimentatie omlaag gaat. Want we betalen dan voor inwoon op het internaat, waardoor kosten wegvallen bij ex. Verhoogd kindergeld dat ze trekt voor de dochter is € 500 (dit heeft ze moeten voorleggen op de rechtszaak), dus momenteel heeft ze € 750 kindergeld voor beide dochters van 12j (tweeling).