Een "gerenommeerde" maker X van replica's had een bedrijfje AB waarmee hij verschillende kwalitatieve replica's te koop aanbood aan liefhebbers via bepaalde fora.
Drie jaar geleden bood hij een laatste replica aan, waar verschillende mensen op "intekenden" en een voorschot betaalden, nog voor de replica's leverbaar waren. De oplage was immers beperkt, en je kon enkel uw "plaatsje reserveren" door het voorschot te betalen. Dit is een gebruikelijke manier van doen in dit wereldje, zeker voor mensen met een reputatie zoals die van X.
De zaak werd echter op de lange baan geschoven en X communiceert niet meer over deze replicas. Niemand heeft iets gekregen tot nu toe. Het gaat hier over een paar honderd euro per man, en er zijn tientallen mensen die ingeschreven hebben, waaronder ikzelf. Ondertussen heeft X zijn bedrijfje AB opgedoekt, en is bedrijfje CD gestart. Naar de mensen die reeds betaald hebben voor de replica, kijkt hij niet om.
De betalingen zijn gebeurd aan persoon X, nooit aan bedrijfje AB, voor de duidelijkheid. X beweert dat al het geld in AB gestoken is, maar dat hij daar niet meer aan kan, en dat hij geen geld van CD kan gebruiken om terugbetalingen te doen. Verder geen communicatie.
Ik zou dit nu willen aankaarten via de ecops website. Kan iemand inschatten wat de gevolgen gaan zijn? Persoon X is Amerikaan en woont in de USA. Heeft het nut om klacht in te dienen, wetende dat vele andere mensen dit ook gaan doen in hun land? Of gaat dit zonder gevolg blijven? Ik zou graag op voorhand weten of ik enige kans op resultaat heb, voor ik hier moeite en tijd in steek...