Klacht over internetfraude bij e-cops: wat gebeurt hier mee?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Klacht over internetfraude bij e-cops: wat gebeurt hier mee?

#1 , 10 dec 2013 17:30

Een "gerenommeerde" maker X van replica's had een bedrijfje AB waarmee hij verschillende kwalitatieve replica's te koop aanbood aan liefhebbers via bepaalde fora.

Drie jaar geleden bood hij een laatste replica aan, waar verschillende mensen op "intekenden" en een voorschot betaalden, nog voor de replica's leverbaar waren. De oplage was immers beperkt, en je kon enkel uw "plaatsje reserveren" door het voorschot te betalen. Dit is een gebruikelijke manier van doen in dit wereldje, zeker voor mensen met een reputatie zoals die van X.

De zaak werd echter op de lange baan geschoven en X communiceert niet meer over deze replicas. Niemand heeft iets gekregen tot nu toe. Het gaat hier over een paar honderd euro per man, en er zijn tientallen mensen die ingeschreven hebben, waaronder ikzelf. Ondertussen heeft X zijn bedrijfje AB opgedoekt, en is bedrijfje CD gestart. Naar de mensen die reeds betaald hebben voor de replica, kijkt hij niet om.

De betalingen zijn gebeurd aan persoon X, nooit aan bedrijfje AB, voor de duidelijkheid. X beweert dat al het geld in AB gestoken is, maar dat hij daar niet meer aan kan, en dat hij geen geld van CD kan gebruiken om terugbetalingen te doen. Verder geen communicatie.

Ik zou dit nu willen aankaarten via de ecops website. Kan iemand inschatten wat de gevolgen gaan zijn? Persoon X is Amerikaan en woont in de USA. Heeft het nut om klacht in te dienen, wetende dat vele andere mensen dit ook gaan doen in hun land? Of gaat dit zonder gevolg blijven? Ik zou graag op voorhand weten of ik enige kans op resultaat heb, voor ik hier moeite en tijd in steek...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 dec 2013 17:36

Werd het voorschot betaald middels een kredietkaart?

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 11 dec 2013 09:25

Werd het voorschot betaald middels een kredietkaart?
Neen, via paypal (niet gekoppeld aan kredietcard). Klacht is reeds ingediend daar, maar gezien het zoveel jaar geleden is, is de tijd om een refund te claimen reeds overschreden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Vandebos

#4 , 11 dec 2013 09:57

Eerlijk gezegd gaat ginds procederen je meer kosten dan het kan opleveren. Het enige manoeuvre dat ik zo onmiddellijk zie binnen het Amerikaans rechtstelsel is gezamenlijk een klacht neer te leggen.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 11 dec 2013 14:07

Eerlijk gezegd gaat ginds procederen je meer kosten dan het kan opleveren. Het enige manoeuvre dat ik zo onmiddellijk zie binnen het Amerikaans rechtstelsel is gezamenlijk een klacht neer te leggen.
Ik wil niet procederen, laat dit duidelijk zijn (net omdat het inderdaad meer zal kosten dan dat het opbrengt). Maar ik wil ook niet dat deze persoon er zomaar mee weg komt. Vandaar dat ik deze oplichter wil melden bij de politie.

Vandebos

#6 , 11 dec 2013 16:50

Afhankelijk van de staat waar deze woont zal er een andere verjaringstermijn gelden. Je zoekt dit best op voor verder te gaan. Zoek op de verjaringstermijnen van toepassing op "larceny" indien minder dan $500 ermee gemoeid, "grand larceny" indien het de $500 overstijgt. Opgepast! net zoals de verjaringstermijn is de $500 een indicatieve grens (bv. van toepassing in de staat NY), het is mogelijk dat er in de staat in kwestie een ander barema is vastgelegd.

Terug naar “Archief”