Wij zijn een jong koppel me een zoontje van 1 jaar en drie maanden. Een huis kopen is voor ons vandaag financieel onhaalbaar. Wij zijn daarom op zoek naar een betaalbare huurwoning met voldoende comfort en ruimte voor onze zoon.
Mijn moeder is 53 en alleenstaande, ook voor haar is het niet zo eenvoudig een comfortabele en betaalbare woonst te vinden.
Om die reden zijn we op zoek naar een kangoeroewoning maar helaas: geschikte woningen zijn amper te vinden, laat staan woningen waar de huisbaas bereid is de woonst op te splitsen in twee adressen. (busnummers)
Nu hebben we een huurhuis gevonden waarin naast drie grote slaapkamers een vierde kamer is gevestigd met eigen badkamer én keuken. Als het ware een studio in het grote huis. Er is echter maar één ingang (enfin, garagepoort en voordeur) en één brievenbus. De huisbaas is ook niet bereid om een opdeling aan te vragen.
Mijn vraag is nu: wat zijn de gevolgen voor ons als koppel en voor mijn moeder als we gewoon met ons vieren onze intrek nemen in de woning en ons er naar waarheid domiciliëren?
1) op het kindergeld? (m.i. geen effect, dit staat gewoon op naam van mijn vrouw)
2) op de belastingen? (kan ik nog steeds gewoon aanduiden wettelijk samen te wonen met mijn wederhelft en met haar een gezamenlijke belastingaangifte invullen en mijn moeder één apart?)
3) op ons pensioen? (??)
4) op eventuele uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid?
5) op eventuele uitkeringen bij werkloosheid?
6) andere nadelige gevolgen?
En finaal: is het wettelijk? Mogen wij wel met z'n vieren samenwonen? In de praktijk zullen de ruimtes allen gescheiden zijn maar in principe kunnen we bij controle door de wijkagent zeggen dat we de tuin en de garage delen zodat de huisbaas geen PV krijgt voor het onvergund opdelen van de woning. Of is dat niet voldoende?
Alvast bedankt!
Mvg,