Sneeuw ruimen ?

Den Tist
Topic Starter

Sneeuw ruimen ?

#1 , 11 dec 2013 21:27

Hallo,

Naar aanleiding van een gesprek die ik op de radio gehoord heb deze week en met de winter voor de deur, zit ik met het volgende in mijn hoofd :

Begin deze week was het dacht ik , was er op Radio2 in Inspecteur de Caluwé een vraag over het sneeuwvrij maken van het voetpad.
Volgens de wet zijn de gemeenten/steden verantwoordelijk voor het sneeuwvrij maken van het trottoir. De gemeenten/steden hebben dit omzeild door in het plaatselijke politiereglement te vermelden dat het bewoners verantwoordelijk zijn voor het sneeuwvrij maken van het voetpad voor hun deur. Ttz een sneeuwvrije doorgang van minstens 1 meter. En als dit niet gebeurd en er gebeurd een ongeval dan kan je verantwoordelijk worden gesteld.

Nu hebben wij in de familie een persoon met een fysieke handicap die niet in staat is om sneeuw te ruimen. Voor ons is het een beetje te ver af om iedere dag over en weer te rijden om te gaan sneeuw ruimen.
De gemeente biedt de optie om te komen sneeuw ruimen, dit aan 2 euro per ruimbeurt en je moet op voorhand ingeschreven zijn (kostprijs 5 €). Na de winter krijg je dan een factuur toegestuurd met het bedrag die je moet betalen.

Nu stellen wij ons de vraag, mag/kan de gemeente dit zomaar? Aangezien het trottoir eigenlijk hun verantwoordelijkheid is en het zomaar via een of ander politiereglement zomaar de verantwoordelijkheid van hen wegduwen. En dan nog eens geld vragen om hun eigen eigendom te 'onderhouden'.
En dit vraag ik niet om die paar euro's, maar uit nieuwsgierigheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 11 dec 2013 21:29

Beste,

Ik heb ook een fysieke handicap, ik zit in een rolstoel en kan mijn handen ook niet naar behoren gebruiken.
Toch slaag ik er in met een brede sneeuwschup met lange steel mijn voetpad te ruimen.

Zijn er anders geen buren die kunnen helpen?

LeenW

#3 , 11 dec 2013 21:39

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de gemeenten hiervoor een vergoeding vragen. Het alternatief zal wrs een GAS-boete zijn..

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 dec 2013 21:43

Een fysieke handicap, behalve indien deze extreem ernstig is (maar dan woon je meestal niet alleen), lijkt me geen excuus om een troittoir niet sneeuwvrij te maken. Je kan immers strooizout, eventueel gecombineerd met wat grind) gebruiken om de burgerplicht te vervullen.

Over al dan niet wettelijk zijn van zo'n politiereglement, kan ik me niet uitspreken. het zou me echter verbazen dat dit in een wet zou staan dat steden/gemeenten dit moeten doen, gezien ze nog niet eens verplicht zijn om alle wegen te strooien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2013 22:12

Staat al in de codex van de gemeenten sedert jaar 1791 of zo (Decreet 19-22 juni) . Net zoals de strafbepalingen als overtredingen.
Bij start België werden die gemeentelijke regels gewoon overgenomen.
Nu noemt men het GAS boeten.

Gemeente heeft geen enkele resultaatsverplichting om wat dan ook sneeuw of ijsvrij te maken. Mogelijk enkel een Inspanningsverplichting.

meesje

#6 , 11 dec 2013 23:09

In de praktijk is het soms wel moeilijk om dit strikt op te volgen.
Ik vertrek 's ochtans omstreeks 7 uur naar mijn werk en ben meestal eerst rond 20 uur terug thuis.
Hoe dient de sneeuw dan opgeruimd indien het een uur na mijn vertrek begint te sneeuwen? Ik kan dan eerst na 20 uur sneeuw ruimen (vele gezinnen in mijn straat zijn in hetelfde geval).
Waar een weg is is een wil.

Franciscus

#7 , 11 dec 2013 23:25

Maar de dag daarna kan er wel werk van worden gemaakt.

chantika

#8 , 12 dec 2013 07:15

In de praktijk is het soms wel moeilijk om dit strikt op te volgen.
Ik vertrek 's ochtans omstreeks 7 uur naar mijn werk en ben meestal eerst rond 20 uur terug thuis.
Hoe dient de sneeuw dan opgeruimd indien het een uur na mijn vertrek begint te sneeuwen? Ik kan dan eerst na 20 uur sneeuw ruimen (vele gezinnen in mijn straat zijn in hetelfde geval).

Een inschrijving bij het PWA van de gemeente kan ook hier een oplossing zijn.
Hallo,

De gemeente biedt de optie om te komen sneeuw ruimen, dit aan 2 euro per ruimbeurt en je moet op voorhand ingeschreven zijn (kostprijs 5 €). Na de winter krijg je dan een factuur toegestuurd met het bedrag die je moet betalen.

De vergoeding is wel niet gelijk in elke gemeente. Werklozen en ocmw klanten komen dan de klus klaren en ontvangen hiervoor €4,1 per uur boven op hun uitkering.

mava105

#9 , 12 dec 2013 11:52

Hoe dient de sneeuw dan opgeruimd indien het een uur na mijn vertrek begint te sneeuwen? .
je kan preventief wat zout strooien.

Terug naar “Archief”