Hallo,
Naar aanleiding van een gesprek die ik op de radio gehoord heb deze week en met de winter voor de deur, zit ik met het volgende in mijn hoofd :
Begin deze week was het dacht ik , was er op Radio2 in Inspecteur de Caluwé een vraag over het sneeuwvrij maken van het voetpad.
Volgens de wet zijn de gemeenten/steden verantwoordelijk voor het sneeuwvrij maken van het trottoir. De gemeenten/steden hebben dit omzeild door in het plaatselijke politiereglement te vermelden dat het bewoners verantwoordelijk zijn voor het sneeuwvrij maken van het voetpad voor hun deur. Ttz een sneeuwvrije doorgang van minstens 1 meter. En als dit niet gebeurd en er gebeurd een ongeval dan kan je verantwoordelijk worden gesteld.
Nu hebben wij in de familie een persoon met een fysieke handicap die niet in staat is om sneeuw te ruimen. Voor ons is het een beetje te ver af om iedere dag over en weer te rijden om te gaan sneeuw ruimen.
De gemeente biedt de optie om te komen sneeuw ruimen, dit aan 2 euro per ruimbeurt en je moet op voorhand ingeschreven zijn (kostprijs 5 €). Na de winter krijg je dan een factuur toegestuurd met het bedrag die je moet betalen.
Nu stellen wij ons de vraag, mag/kan de gemeente dit zomaar? Aangezien het trottoir eigenlijk hun verantwoordelijkheid is en het zomaar via een of ander politiereglement zomaar de verantwoordelijkheid van hen wegduwen. En dan nog eens geld vragen om hun eigen eigendom te 'onderhouden'.
En dit vraag ik niet om die paar euro's, maar uit nieuwsgierigheid.