GSM Factuur van 500 € en 1329 €

Bjorn84
Topic Starter

GSM Factuur van 500 € en 1329 €

#1 , 11 dec 2013 18:45

Is er iemand die mij kan helpen met 2 peperdure facturen van mijn gsm provider?

Het gaat hem over Roaming in het buitenland namelijk in Moscow ( Rusland )

Bij nader inzien gaat het effectief om Roaming gebruik ( internet verbruik ) in het buitenland.

Ik had gebeld naar mijn gsm provider om de blokkering op te heffen voor het internetverbruik zodanig dat ik toch wel mijn mails kan natrekken.

Ik had dus helemaal geen flauw idee van hoeveel kb of mb ik aan het surfen was en alsook werd ik niet verwittigd van het totaal bedrag die ik ondertussen al had openstaan op mijn factuur.

Nu bleek dat er nog foto's en filmpjes openstonden om te verzenden, die ik niet doorhad dat deze nog actief openstonden terwijl mijn 3G netwerk acties aan stond.

Ik kan onmogelijk zo'n grote bedragen betalen enkel aan het Roaming, dit is werkelijk absurd!
Mijn gsm provider had mij voorgesteld om een afbetalingsplan op te starten, maar zelf dit zie ik helemaal niet zitten.

Kan ik hier iets tegen beginnen ? Iemand die hier kan helpen ?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 11 dec 2013 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam provider verwijdert, draagt niet bij aan topic.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 dec 2013 18:56

Neen, u heeft zelf de opdracht tot ophef gegeven. De Europese regelgeving tot bescherming van de klant tegen hoge roaming tarieven is op uw verantwoording uitgeschakeld en kan dan ook niet ingeroepen worden.

berenod

#3 , 11 dec 2013 19:01

Hier twijfel ik sterk aan.

De GSM provider is specifiek gevraagd geweest door U om data roaming te activeren, dus hebben zij alle recht om te veronderstellen dat U zich voldoende heeft geïnformeerd i.v.m. met eventuele hoge kosten.
2 seconden surfen gaf mij volgende info bij een grote Belgische provider:
http://www.belgacom.be/nl/bedrijven-en- ... d&tabnav=3
Waar duidelijk staat dat binnen Europa er 0.45 Euro/MB wordt aangerekend en de rest van de wereld 12 Euro/MB. Rusland staat duidelijk onder de lijst "rest van de wereld".

Wanneer men weet dat 1 MB 12 Euro kost, dan gaan de meeste consumenten toch wel heel voorzichtig met hun data verbruik omspringen, er zijn verschillende apps op de markt (zowel IOS en Android) die zeer nauwkeurig je verbruik bijhouden.

Dat U niet doorheeft dat uw GSM nog foto's en filmpjes wil doorsturen is ook niet de fout van de provider, weerom, de meeste apps op smartphones die veel data gebruiken hebben een instelling waar je de app enkel kan laten communiceren wanneer er een wifi verbinding in gebruik is en niet wanneer men op 3G zit.

Het is de verantwoordelijkheid van de consument dit alles te weten wanneer men specifiek de standaard beveiliging tegen zulke hoge rekeningen laat opheffen!

Reclame

LeenW

#4 , 11 dec 2013 19:16

Wees slim, neem dat afbetalingsplan aan, betaal alles stipt en bedank hen op het einde van de rit dat ze het zo hebben willen afhandelen

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 dec 2013 19:23

Ik kan onmogelijk zo'n grote bedragen betalen enkel aan het Roaming, dit is werkelijk absurd!
zie hierboven, roaming is héél duur. Je kan altijd een detail vragen van de verbruikte hoeveelheden en bedragen die daar tegenover staan.

Sirkii

#6 , 11 dec 2013 21:54

Na één verassingske (weliswaar "maar zo'n 100€) heb ik m'n data roaming laten afzetten en mij toegelegd op WiFi vinden of - uitzonderlijk - een lokale simkaart met prepaid datavolume aangeschaft. Als de betrokken operator je géén commerciële geste doet (wat ze blijkbaar niet willen omdat je zelf de beperkingen laten afzetten hebt) zal er niets anders opzitten dan de bittere pil te slikken.

Zo in 2003 in de Verenigde Staten geleerd (na een factuur van zo'n 100€) dat - in tegenstelling tot België - voor mobiele oproepen naar amerikaanse gratis nummers (0800 nummers van ginderachter) airtime aangerekend werd aan zo'n 1$ per minuut in roaming. Stond inderdaad in de (hele) kleine lettertjes.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 dec 2013 08:56

Ik vrees ook dat de topic starter niet op een commerciële geste zal moeten rekenen in dit geval. Als hij er toch één krijgt, is dit héél vriendelijk van de provider en zou de TS als tegenprestatie best nog een jaar of 10 niet van provider wisselen, zou ik zo denken.

Dus inderdaad afbetalingsplan aanvaarden en lessen trekken uit wat gebeurd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bjorn84
Topic Starter

#8 , 12 dec 2013 18:24

Thanks foor de nodige indormatie .. net een afbetalingsplan aangevraagd voor een totaal bedrag van 1.829 € .. daar gaat mijn 13de maand ..

Roaming zouden ze moeten verbieden in het buitenland dit is mijn uitspraak.

Weinig aan te doen maar wij als consument moeten tegenwoordig voor alles op onze hoede zijn, of er gebeuren tegenslagen van bladzijden lang.

Toch bedankt allemaal.

snellemichiel

#9 , 12 dec 2013 18:53

Roaming zouden ze moeten verbieden in het buitenland dit is mijn uitspraak.
Dat was toch in uw geval een beetje?
Weliswaar in de provider context, waarbij u dus vroeg dat u provider de roaming aanzette.
En ja buitenlandse tarieven en zeker internationale tarieven buiten de EU swingen de pan uit!

Heel spijtige zaak, maar inderdaad gewoon afbetalen en lessen trekken zeker?

Joeri_J

#10 , 13 dec 2013 07:42

Tip: schaf u een Mifi aan.

Koop in het buitenland een prepaid simkaart.

Zo weet u steeds wat u maximaal kan opdoen.
+ het is goedkoper!

Terug naar “Archief”