erfenis afgenomen

ann1
Topic Starter

erfenis afgenomen

#1 , 06 dec 2013 11:34

Is het mogelijk om nog aanspraak te maken op een reeds verdeelde erfenis? Bij het overlijden van mijn grootvader zijn alle gronden verdeeld over zijn kleinkinderen, behalve aan de kinderen van zijn zoon. Ik ging er altijd vanuit dat mijn vader ook iets had ontvangen maar dat is dus niet zo. Mijn grootvader zou eerst al zijn kinderen onterft hebben en dan aan de favoriete kleinkinderen alles verdeeld hebben. Gezien hij reeds 12 jaar is overleden is dit verjaard zeker? Of kan ik wel nog stappen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 06 dec 2013 13:01

Misschien heeft je vader reeds eerder een bouwgrond gekregen, waarop hij gebouwd heeft en krijgt hij nu niets.
Grootvader heeft de kinderen niet onterfd, hij heeft enkel een stapje aan de kassa van de Staat overgeslagen, wat erg slim is van hem. Zijn kinderen zullen allemaal wel gebouwd hebben en hebben bijgevolg geen bouwplaats meer nodig.
Indien iedereen getekend heeft voor de vereffening-verdeling, dan kan je hier waarschijnlijk niets meer aan doen. Iedereen heeft (alsook je vader) zijn handteken geplaatst als akkoord voor de vereffening-verdeling.
Je weet ook niet wat je vader allemaal aan schenkingen heeft gekregen toen je grootvader nog leefde. Als wij maar de helft van het verhaal kennen, is het moeilijk hierover te oordelen.
Een erfenis verjaart pas na 30 jaar, maar het plaatsen van een handteken zou hier toch even in beraadslaging moeten genomen worden.

k.b.

#3 , 06 dec 2013 13:14

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

ann1
Topic Starter

#4 , 07 dec 2013 10:00

Mijn vader heeft voor het overlijden van mijn grootmoeder moeten tekenen dat ze niets bezat, zodat alles op grootvader kwam. Enkele jaren later is hij dan komen overlijden. Mijn vader heeft moeten tekenen voor onterving, zijn broers en zussen deden dit ook. Zodat alles naar de kleinkinderen kon gaan. Nu jaren later komt eigenlijk uit dat mijn neven en nichten met alle gronden weg zijn (hij was landbouwer) en er niemand van ons iets heeft ontvangen ook geen geld. Mijn vader heeft nooit een schenking of zo ontvangen. Nu krijgt hij problemen met mijn neven en nichten die hun gronden opeisen die mijn vader nog bezaaid. Hij is pas 65 geworden en is het bedrijf wat aan het afbouwen. Omdat ze nu moeilijk doen heeft mijn vader het verteld anders hadden we het misschien pas geweten wanneer hij zou te komen overlijden. We hebben eigenlijk met ons grootvader altijd een goede band gehad waardoor we nu wel zijn geschrokken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 dec 2013 14:11

Leeft de grootmoeder nog? Wie is er allemaal ovrleden? In welke volgorde?
"Mijn vader heeft voor het overlijden van mijn grootmoeder moeten tekenen dat ze niets bezat":
ik begrijp absoluuut niet wat hiermee bedoeld wordt....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 08 dec 2013 08:36

“Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar...Art. 2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.”(Burgerlijk Wetboek).

Een rechtsvordering inzake erfenissen is zakelijk en verjaart dus door verloop van dertig jaar.

“Art.1075.De vader, de moeder en andere bloedverwanten in de opgaande lijn kunnen hun goederen tussen hun kinderen en afstammelingen verkavelen en verdelen. Art. 1076. Zodanige verdelingen kunnen worden gemaakt bij akte onder de levenden of bij akte van uiterste wil, met inachtneming van de vormen, voorwaarden en regels die voorgeschreven zijn met betrekking tot de schenkingen onder de levenden en de testamenten. Verdelingen bij akte onder de levenden mogen enkel de tegenwoordige goederen tot voorwerp hebben. Art. 1077. Indien in de verdeling niet alle goederen begrepen zijn die de bloedverwant in de opgaande lijn op de dag van zijn overlijden nalaat, worden de daarin niet begrepen goederen verdeeld overeenkomstig de wet. Art. 1078. Indien de verdeling niet gemaakt is tussen alle kinderen die ten tijde van het overlijden in leven zijn, en de afstammelingen van de vooroverleden kinderen, is de ganse verdeling nietig. Een nieuwe verdeling in de wettelijke vorm kan worden gevorderd door de kinderen of afstammelingen die daarbij niets gekregen hebben, of zelfs door degenen tussen wie de verdeling gemaakt is. Art. 1079. De verdeling, door de bloedverwant in de opgaande lijn gemaakt, kan worden betwist uit hoofde van benadeling voor meer dan een vierde; zij kan eveneens worden betwist, wanneer een van de deelgenoten, ten gevolge van de verdeling en de beschikkingen bij vooruitmaking, een groter voordeel zou genieten dan de dan de wet toelaat.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Bij het overlijden van mijn grootvader zijn alle gronden verdeeld over zijn kleinkinderen, behalve aan de kinderen van zijn zoon.’

Vraag de notaris die de akte opmaakte kopie ervan. Zo nodig kan u via het bevoegde registratiekantoor de naam van die notaris vernemen of zelfs een kopie van die akte bekomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ann1
Topic Starter

#7 , 08 dec 2013 12:43

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal bij het registratiekantoor eens langsgaan, ik dacht dat dit al lang verjaard zou zijn.

ann1
Topic Starter

#8 , 11 dec 2013 15:34

Ik heb contact opgenomen met het registratiekantoor, maar omdat ik de akte niet mee heb ondertekend kan ik deze natuurlijk niet inkijken. Ik vind het wel zeer raar dat mijn pa deze wel mee ondertekend zou hebben. Er zou opnieuw een akte ondertekend zijn in september van dit jaar? Terwijl de andere dateerd van 1997.

k.b.

#9 , 11 dec 2013 16:51

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ann1
Topic Starter

#10 , 11 dec 2013 20:22

De notaris ken ik en die is intussen overleden, de vermoedelijke notaris die de akte van dit jaar zou opgemaakt hebben is wellicht ook onze notaris. Ik ben bang dat hij het zou doorgeven aan de familie die het ons hebben ontnomen. Mijn pa heeft nooit een akte getekend na grootvader zijn overlijden, ik vind het dan raar dat het registratiekantoor zegt dat mijn pa wel een kopie zou kunnen krijgen omdat hij deze heeft ondertekend. Volgende week zal mijn pa toch eens proberen langsgaan bij het registratiekantoor om de kopie, zeker deze van dit jaar interesseert hem. Ik heb wel de dossiernummers van de aktes, misschien kan een advocaat deze ook raadplegen?

k.b.

#11 , 12 dec 2013 14:43

.

ann1
Topic Starter

#12 , 13 dec 2013 09:36

Het zijn landbouwpercelen vlak achter het bedrijf, wanneer hij deze kwijt is, is het bijna onmogelijk om met bepaalde machines nog tot op het erf te geraken. De familie die het opeist zijn geen landbouwers, maar zelf gepensioneerden. Het landbouwbedrijf heeft hij inderdaad overgenomen, maar alle kinderen hebben destijds hun deel ontvangen. Zijn broer het bedrijf van zijn nonkel, en de andere een groot stuk goed gelegen bouwgrond.
Intussen heeft hij zijn opzeg ontvangen per aangetekend schrijven voor deze stukken grond, hij mag ze wel nog 3 jaar bewerken.

k.b.

#13 , 13 dec 2013 11:58

.

ann1
Topic Starter

#14 , 15 dec 2013 18:40

Het was zijn deel, de anderen hebben toen zelfde deel ontvangen. Zijn nonkel was toen gestorven en zijn vader heeft alles toen netjes verdeeld. Hij was toen al gepensioneerd dus had dit niet meer nodig. zijn eigen gronden heeft hij altijd behouden en aan de 2 landbouwers zonen verpacht.

Mijn pa pacht momenteel dat stukje achter het bedrijf, vandaar de opzeg. Ik weet niet of hij een uitweg langs daar kan opeisen, het is trouwens een zeer smal stuk, als hij daar 3 meter van opeist schiet er niets van over. Ze willen het hem gewoon ontnemen om het hem moeilijk te maken. Het is dan ook niets meer waard om het bedrijf over te laten. Het is zo smal omdat er een grote baan is doorgetrokken.

ann1
Topic Starter

#15 , 17 dec 2013 13:35

Vanavond afspraak met de notaris samen met pa. Zal een kopie vragen van de 2 akten. Kan een advocaat hier mee een zaak opstarten of zijn er zaken waar ik moet naar vragen die belangrijk kunnen zijn om door te geven? Ik neem aan dat in de akten enkel onroerende goederen zijn beschreven, heeft de notaris ook weet van de roerende goederen?

Hopelijk een verhelderende avond.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”