erfenis vader

Maaikekat
Topic Starter

erfenis vader

#1 , 16 dec 2013 08:19

Mijn vader is vorig jaar overleden. Hij was drie keer getrouwd waarvan 1 kind in het eerste en 1 kind (ik) in het tweede huwelijk.
Mijn zus is kinderloos en heeft de erfenis verworpen, ik heb drie kinderen en heb de erfenis verworpen in het voordeel van mijn kinderen.
Mijn vader heeft testamenten laten opstellen met de volgende mededelingen:
I. ik geef en legateer aan mijn echtgenote die ik aanstel als mijn enige erfgenaam en enige algemene legataris, de volle eigendom van alle roerende en onroerende goederen die mijn nalatenschap zullen uitmaken op de dag van mijn overlijden.
ook werd werd er in 2011 nog een wijziging aan gebracht in het huwelijksvermogenstelsel met toevoeging van het keuzebeding en alle huizen in het gemeenschappelijk vermogen.

Nu mijn vader heeft een dansschool wat een vzw was en hij voorzitter van was, boven de dansschool woonde hij ook, daarnaast was het vroegere huis van mijn oma die verhuurde hij. Nu heeft zijn weduwe haar het huis van mijn bomma toegeëigend in volle eigendom (waarde geschat door haar op 165.000) en de dansschool met woning erboven (200.000) in vruchtgebruik en in blote eigendom aan mijn 3 kinderen. De vzw zegt zij nu dat zij de taak als voorzitter zal overnemen.

Klopt dit allemaal een beetje zoals het wordt uitgewerkt? Want ik heb geen eigen notaris genomen omdat dit toch makkelijker is als één notaris alles kan doen natuurlijk ben ik dan minder zeker dat alles juist behartigd wordt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 dec 2013 14:16

Ik denk dat zijn echtgenote zich een beetje veel toe-eigent. Maar eerst moet vastgesteld worden wat van uw vader is. Zeker al dat huis van oma. Plus waarschijnlijk minstens een deel van de andere tegoeden , tenzij dat eigendom is van die VZW. Uw vader kan niet zo maar alles nalaten aan zijn vrouw. Zo onterft hij - minstens gedeeltelijk- u en uw kinderen. Informeer u degelijk bij die notaris , en contacteer misschien toch een andere.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#3 , 16 dec 2013 14:38

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 dec 2013 08:17

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen die niet gemeenschappelijk zijn worden benadeeld.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
*“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

‘Hij was drie keer getrouwd waarvan 1 kind in het eerste en 1 kind (ik) in het tweede huwelijk’

Onverminderd het vruchtgebruik op de gezinswoning is zijn beschikbaar deel dus een derde zodat het meerdere dat hij aan zijn laatste echtgenote schonk of haar bij huwelijkscontract toewees door de kinderen gerechtelijk kan ingekort worden tot een derde. Raadpleeg hiertoe uw notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”