RVA weigert ouderschapsverlof.

Asterx
Topic Starter

RVA weigert ouderschapsverlof.

#1 , 14 dec 2013 10:07

Rva weigert het ouderschapsverlof toe te kennen aan mijn partner omdat zij geen voltijdse arbeidsovereenkomst heeft.

Ze werkte van 2006 tot 2009 fulltime bij haar werkgever (bank) en gaat ergens in 2009 deeltijds door opname van haar ouderschapsverlof.
Voor de geboorte van het laatste kindje, verliep haar ouderschapsverlof van vorige kinderen, waardoor zij 5 weken op een 9/10 regime ging werken. (01/07/2013 tot 01/09/2013)

Rva wijst nu de aanvraag af met reden:
Op 12/2013 ontving ik uw aanvraag ouderschapsverlof voor de periode van 13/12/2013 tot 13/08/2015.

We kunnen u het recht op ouderschapsverlof voor deze periode echter niet toekennen omdat u geen voltijdse arbeidsovereenkomst heeft.

De wettelijke basis van deze beslissing vindt u in artikel 2 van KB van 29/10/1997
Ik heb volgende tekst gevonden:
Artikel 2

§ 1. Om voor zijn kind te zorgen heeft de werknemer het recht om (*):

- hetzij gedurende een periode van vier maanden de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst te schorsen zoals bedoeld bij artikel 100 van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen; deze periode kan naar keuze van de werknemer worden opgesplitst in maanden;

- hetzij gedurende een periode van acht maanden zijn arbeidsprestaties deeltijds verder te zetten in de vorm van een halftijdse vermindering zoals bedoeld in artikel 102 van voornoemde wet, wanneer hij voltijds is tewerkgesteld; deze periode kan naar keuze van de werknemer worden opgesplitst in periodes van twee maanden of een veelvoud hiervan;

- hetzij gedurende een periode van twintig maanden zijn arbeidsprestaties deeltijds verder te zetten in de vorm van een vermindering met één vijfde zoals bedoeld in artikel 102 van voornoemde wet wanneer hij voltijds is tewerkgesteld; deze periode kan naar keuze van de werknemer worden opgesplitst in periodes van vijf maanden of een veelvoud hiervan.

§ 2. De werknemer heeft de mogelijkheid om bij het opnemen van zijn ouderschapsverlof gebruik te maken van de verschillende modaliteiten vermeld in paragraaf 1. Bij een wijziging van opnamevorm moet rekening worden gehouden met het principe dat één maand schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan twee maanden halftijdse verderzetting van de arbeidsprestaties en gelijk is aan vijf maanden vermindering van de arbeidsprestaties met één vijfde.

(*) In afwijking van het koninklijk besluit van 2 januari 1991 betreffende de toekenning van onderbrekingsuitkeringen, opent de vierde maand of een ander gelijkwaardig regime ingevoerd door dit koninklijk besluit in artikel 2, § 1 van het koninklijk besluit van 29 oktober 1997 tot invoering van een recht op ouderschapsverlof in het kader van de onderbreking van de beroepsloopbaan, slechts een recht op een onderbrekingsuitkering in hoofde van werknemers die de vierde maand of een ander gelijkwaardig regime opnemen voor kinderen geboren of geadopteerd vanaf 8 maart 2012.

Bron: http://www.rva.be/frames/Main.aspx?Path ... =1/3/1/6/2" onclick="window.open(this.href);return false;
Op een andere website zag ik het volgende staan:
1/5-tijds ouderschapsverlof

Indien u voltijds werkt, kunt u uw prestaties verminderen om 4/5-tijds te blijven werken, dit wil zeggen ten belope van 80 % van het aantal uren van een voltijdse betrekking.
Ik veronderstel dat ze eerst terug fulltime moet gaan werken voordat zij terug recht heeft op ouderschapsverlof. Kan iemand mij vertellen hoelang zij terug fulltime moet gaan werken?
Of is er toch een manier om haar ouderschapsverlof voort te zetten zoals voordien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 15 dec 2013 08:22

Rva weigert het ouderschapsverlof toe te kennen aan mijn partner omdat zij geen voltijdse arbeidsovereenkomst heeft.

Ze werkte van 2006 tot 2009 fulltime bij haar werkgever (bank) en gaat ergens in 2009 deeltijds door opname van haar ouderschapsverlof.
Voor de geboorte van het laatste kindje, verliep haar ouderschapsverlof van vorige kinderen, waardoor zij 5 weken op een 9/10 regime ging werken. (01/07/2013 tot 01/09/2013)
wat na 1/9/2013? Wat was haar arbeidsovereenkomst dan?

Asterx
Topic Starter

#3 , 15 dec 2013 09:31

wat na 1/9/2013? Wat was haar arbeidsovereenkomst dan?
dan was het zwangerschapsverlof

Reclame

JPV

#4 , 15 dec 2013 09:33

Om 4/5e te kunnen werken, zijn er 2 voorwaarden waaraan je partner niet voldoet:
- ze heeft nu geen voltijdse arbeidsovereenkomst.
- ze werkte in de laatste 15 maand geen 12 maand voltijds.

Mocht ze van haar werkgever met terugwerkende kracht een voltijdse arbeidsovereenkomst krijgen (dus vanaf 1 december), kan ze terug 4/5e werken vanaf dat ze uit zwangerschapsverlof komt.

Asterx
Topic Starter

#5 , 15 dec 2013 10:41

Ik vrees dat er niets anders zal opzitten dan dat ze terug 15maand fulltime zal moeten gaan werken voordat ze weer 4/5de kan opnemen.

bedankt voor je duidelijke uitleg JPV.

JPV

#6 , 15 dec 2013 14:12

12 maand voltijds is genoeg hoor :)

duma

#7 , 16 dec 2013 10:27

Even een vraag die er op aansluit:
Kan je na 20 maanden 4/5e ouderschapsverlof direct nog een keer 20 4/5e ouderschapsverlof opnemen of moet je tussen 2 maal ouderschapsverlof OOK 1 jaar full time werken?

JPV

#8 , 16 dec 2013 19:16

je kan beide op elkaar laten opvolgen, het is de contractuele tewerkstellingsbreuk die telt, niet de effectieve.

duma

#9 , 17 dec 2013 07:38

Bedankt ;)

Asterx
Topic Starter

#10 , 17 dec 2013 08:46

je kan beide op elkaar laten opvolgen, het is de contractuele tewerkstellingsbreuk die telt, niet de effectieve.
wil dit dan zeggen als mijn partner voor haar zwangerschapsverlof fulltime ging werken, zij wel haar ouderschapsverlof ging krijgen?

JPV

#11 , 17 dec 2013 11:00

idd, zelfs al was het maar pro forma (dus geen effectieve dag tewerkstelling).

Asterx
Topic Starter

#12 , 17 dec 2013 16:10

als we dit nu nog voorstellen aan de werkgever van mijn partner en die zijn eventueel bereid dit te doen, zal de RVA er dan nu niet meer overvallen?

JPV in ieder geval al heel hard bedankt voor al uw antwoorden!

JPV

#13 , 17 dec 2013 16:36

idd, maar met terugwerkende kracht tot in september lijkt me moeilijk. November moet haalbaar zijn.

Terug naar “Archief”