verlof tijdens schoolvakanties

tom vandaele
Topic Starter

verlof tijdens schoolvakanties

#1 , 17 dec 2013 18:53

hallo
Zopas heeft mijn vrouw een mail gekregen van haar directe verantwoordelijke,dat kinderen hebben
geen recht op voorrang is om verlof te nemen in de vakantieperiodes
Dacht dat dit toch ergens wettelijk vastlag of ben ik verkeerd
Mijn vrouw werkt bij de fod volksgezondheid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 17 dec 2013 22:35

U bent verkeerd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV

#3 , 17 dec 2013 22:41

ik kan enkel vergelijken met de wetgeving voor werknemers, niet voor ambtenaren, die ken ik niet goed genoeg. Waarschijnlijk is de regelgeving wel gelijkaardig.

kinderen hebben is een recht op voorrang om verlof te nemen, maar niet zoals jij het waarschijnlijk ziet:
Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden:
1) de vakantie moet worden toegekend binnen 12 maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2) wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
3) een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4) een ononderbroken periode van 3 weken en van 2 weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
5) met betrekking tot de vakantieperiode buiten de eerste 2 of 3 weken, naar gelang de werknemers bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar ten minste 18 jaar zijn of jonger, dienen de toekenningsmodaliteiten van dien aard te zijn dat de globale aan de productie bestede tijd maximaal wordt gevrijwaard; indien mogelijk dienen deze vakantiedagen opgenomen te worden tijdens de perioden van afnemende activiteit, of naar aanleiding van gewestelijke, plaatselijke of andere feestdagen;
6) onverminderd de voornoemde bepalingen mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft:
a. de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit of met een halve dag aanvullende vakantie aangevuld worden;
b. de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;
c. de verdeling in halve dagen van 3 dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen.
dit geeft je geen recht om zelf vrij het verlof te nemen tijdens de vakantieperiodes, wel heb je voorrang op het nemen van minstens 1 week verlof tegenover gewone werknemers voor een gezinshoofd. Of uw vrouw een gezinshoofd is, is betwijfelbaar.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2013 13:09

ik kan enkel vergelijken met de wetgeving voor werknemers, niet voor ambtenaren, die ken ik niet goed genoeg. Waarschijnlijk is de regelgeving wel gelijkaardig.

kinderen hebben is een recht op voorrang om verlof te nemen, maar niet zoals jij het waarschijnlijk ziet:
Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden:
1) de vakantie moet worden toegekend binnen 12 maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2) wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
3) een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4) een ononderbroken periode van 3 weken en van 2 weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
5) met betrekking tot de vakantieperiode buiten de eerste 2 of 3 weken, naar gelang de werknemers bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar ten minste 18 jaar zijn of jonger, dienen de toekenningsmodaliteiten van dien aard te zijn dat de globale aan de productie bestede tijd maximaal wordt gevrijwaard; indien mogelijk dienen deze vakantiedagen opgenomen te worden tijdens de perioden van afnemende activiteit, of naar aanleiding van gewestelijke, plaatselijke of andere feestdagen;
6) onverminderd de voornoemde bepalingen mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft:
a. de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit of met een halve dag aanvullende vakantie aangevuld worden;
b. de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;
c. de verdeling in halve dagen van 3 dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen.
dit geeft je geen recht om zelf vrij het verlof te nemen tijdens de vakantieperiodes, wel heb je voorrang op het nemen van minstens 1 week verlof tegenover gewone werknemers voor een gezinshoofd. Of uw vrouw een gezinshoofd is, is betwijfelbaar.
2 weken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#5 , 18 dec 2013 20:15

2 weken vakantie, maar niet noodzakelijk tijdens het verlof.

Franciscus

#6 , 18 dec 2013 20:51

Gezien beide ouders gelijke rechten hebben zijn vlgens mijn bescheiden mening beide ouders gezinshoofd.

Alleen vrees ik dat de vakbonden/ sociale organisaties hier nog nooit werk van hebben gemaakt om via rechtszaken deze gelijkheid in wet te gieten.

JPV

#7 , 18 dec 2013 22:39

er is een CAO uit 2007 of 2009 die bepaalt dat dat punt moet weggewerkt worden, alleen is het punt arbeiders/bedienden iets belangrijker en dat duurde 20 jaar om te regelen. Gezinshoofd betekent volgens de oude regeling de persoon met het hoogste inkomen of de alleenstaande persoon, afhankelijk van de rechter (voor zover ik weet).

Franciscus

#8 , 18 dec 2013 23:20

Klopt, een vriendenkoppel heeft daar jaren geleden tgo de belastingen de nodige heisa over gemaakt.
Hij was gezinshoofd: leraar. Zij was bestuurster vennootschap en directeur in een sociale instelling.
Hebben uiteindelijk een brief op beider naam gekregen. :D Was begin jaren 80.

tom vandaele
Topic Starter

#9 , 20 dec 2013 09:00

Hartelijk dank voor al deze antwoorden
We zijn al wat wijzer geworden
Zo zeggen aan iedereen een prettige kerst en een goed nieuwjaar,en nogmaals bedankt
voor de antwoorden

Terug naar “Andere”