aanpassen statuut van gehuwd naar alleenstaande

gb77
Topic Starter

aanpassen statuut van gehuwd naar alleenstaande

#1 , 18 dec 2013 13:29

ik had graag jullie advies gekregen met betrekking tot volgende situatie.
Mijn ex-man woont sinds april 2013 in bij vrienden, zijn domicilie werd nog steeds niet aangepast. Wij hebben in 2007 een huis gekocht en zijn overeengekomen dat ik de woning zal overnemen en hebben bij de bank een verzoek ingediend om mijn echtgenoot te schrappen als schuldenaar. Naar de rechtbank toe werd nog geen EOT ingediend, omdat mijn ex eerst zekerheid wil naar schrapping van kredietneming.
op basis van mijn huidige inkomen is het nipt haalbaar en zal de bank hem niet schrappen. op basis van mijn toekomstige inkomen (betaling als alleenstaande met 2 kinderen ten laste), zal de bank wel haar goedkeuring geven en kan ik de lening alleen verder af betalen.
daar zit nu net het probleem, ex wil pas EOT indienen bij rechtbank als bank hem als SN zal schrappen. Bank zal pas goedkeuring willen geven als echtscheiding is uitgesproken en als zij 2 loonfiches ontvangen met mijn verhoogd inkomen.
Ik heb dit bevraagd aan mijn advocate en zij kon hier geen antwoord op geven.
Op mijn loonfiches staat nog steeds gehuwd met 2 kinderen ten laste. kan ik het toch niet reeds aanpassen naar het statuut van alleenstaande met 2 kinderen ten laste, ook al ben ik nog gehuwd?
hoe kan ik dit aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2013 13:45

Juridisch gezien de wetgeving kan dat niet wettelijk zijn jullie gehuwd.
De vrederechter kan wel bijzondere dringende maatregelen nemen waar oa. afzonderlijke woonst wordt toegestaan opgelegd.
Kunnen de advocaten uw toekomstige ex niet tot de 'werkelijkheid' terugbrengen .... anders wordt het een EOO en waar staat hij dan.
Mogelijk een bemiddelaar inschakelen
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

moonlady

#3 , 19 dec 2013 16:22

wanneer uw man, die sinds april 2013 bij vrienden woont, zijn adreswijziging doet, dan wordt u gezinshoofd. Alleenstaande kan niet omdat u dan twee kinderen op uw adres heeft. wanneer uw ex geen aangifte doet van adreswijziging, dan pleegt hij domiciliefraude. u kan contact opnemen met politiekantoor en vragen dat ze bij u komen vaststellen dat uw man niet meer op uw adres woont en er geen belangen meer heeft. wanneer hij ZELF geen aangifte wil doen van adreswijziging naar zijn vrienden, dan kan u de procedure laten starten om hem ambtshalve af te schrijven. of u kan contact opnemen met de gemeente waar zijn vrienden wonen. u kan dan vragen om hem ambtshalve in te schrijven op dat adres. de wijkagent gaat daar dan controleren dat hij daar verblijft, en dan wordt hij daar ingeschreven en krijgt u verhoogt kindergeld. ik denk nu niet dat dit zoveel verschil uitmaakt dat u dan meer kindergeld krijgt. voor uw loon zal het wel verschil uitmaken. doch ook maar een 300€ indien u twee kinderen ten laste heeft, afhankelijk van uw loon natuurlijk

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2013 21:57

Moonlady geeft enkel de politionele lijn aan.
U zal zeker om uzelf veilig te stellen vragen de vrederechter de dringende voorlopige maatregelen te nemen dan bent u juridisch in regel.
Lees om te beginnen de gegeven info.
I
U kan ook terecht bij sociale dienst ocmw - een CAW in uw buurt, bij uw ziekenfonds of bij een advocaat of notaris

Terug naar “Echtscheiding”