Verkoop huis - beschikbaarheid geld

evgoeth
Topic Starter

Verkoop huis - beschikbaarheid geld

#1 , 18 dec 2013 17:01

Begin januari wordt de woning verkocht waarvan mijn vriend mede-eigenaar is.

Hoe mag ik verwachten dat dat in zijn werk gaat?

De verkoopprijs van het huis staat vast. De verkoper komt die dag opdagen met een bankcheque neem ik aan.
Hoe regelt de notaris dit verder? Met andere woorden - hoe lang kan het duren vooraleer het geld is overgemaakt?
Ik kan me niet voorstellen dat die tot op de frank weet wie wat gaat krijgen, of wel?

Het is de eerste keer dat we een huis verkopen, en ik heb er totaal geen weet van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 18 dec 2013 17:06

De notaris zal de verkoopprijs inderdaad op zijn rekening krijgen of via bankcheque ontvangen.

Uw vriend zal zijn deel krijgen, onder aftrok van eventuele kosten (handlichting, openstaande notificaties...)

Afhankelijk van de situatie waarin de verkoop kadert kan dit vlug afgehandeld worden of nog even aanslepen.
Bij een erfenis bijvoorbeeld zou het kunnen dat er nog zaken moeten afgewacht worden vooraleer er tot uitbetaling kan overgegaan worden...

evgoeth
Topic Starter

#3 , 18 dec 2013 17:11

Nee, de vader is al enkele jaren dood en de moeder is tot die tijd in het huis blijven wonen.

Ze is wél van plan om na de verkoop een deel van haar geld via schenking aan haar 2 kinderen te geven, dus bovenop zijn erfdeel krijg hij nog een deel van de moeder.

Maar zijn dat dan 2 afzonderlijke procedures of gebeurt dat in één keer, aangezien dit ook via de notaris gaat?

Reclame

KimSe

#4 , 18 dec 2013 17:13

mogelijks zal dat in 1x gedaan worden... maar dat hangt af van notaris tot notaris eigenlijk...
In principe zal de notaris op voorhand een afrekening bezorgen zodat je vriend (min of meer) zal weten hoeveel hij zal ontvangen

wanton

#5 , 18 dec 2013 18:09

Een verkoop en een schenking kunnen wel op een zelfde zitting gerealiseerd worden , maar dit zijn verschillende aktes.
Weet wel dat uw vriend geld gaat ontvangen , dit zit in zijn vermogen. U ontvangt niets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter

#6 , 26 dec 2013 13:11

Ja, dat weet ik, aangezien we niet getrouwd zijn.

Maar ik vraag me af hoe lang het duurt vooraleer zijn geld op de rekening staat na de afspraak bij de notaris.

Hij krijgt dat geld middels een cheque neem ik aan, maar hoeveel dagen kan het dan nog duren? Je zou denken maximum een dag of 3, maar die cheque moet eerst nog naar de bank, enz. enz. Ik kan me niet inbeelden dat het zo vlotjes zou gaan ....

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2013 13:14

Als het in de zelfde bank is de zelfde dag en anders 2 a 3 dagen, dit gaat zeer snel hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper

#8 , 27 dec 2013 22:12

U kan ook met de notaris afspreken dat hij uw deel onmiddellijk na de akte aan u overmaakt via cheque. U kan dan met die cheque dezelfde dag uw rekening crediteren. A la limite - en voor zover de notaris nog geen afrekening zou opgemaakt hebben - kan hij nog een beperkt bedrag inhouden en het saldo nadien bijstorten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”