M'n partner en ikzelf hebben recent een woning gekocht (compromis is getekend) waarbij de akte ergens eind februari zal 'passeren'.
Zoals gewoonlijk is bij dit soort aankopen, en op vraag van de verkoper en zijn makelaar, gingen we akkoord om een voorschot te betalen van 10 procent.
Dit voorschot is betaald via overschrijving op de derdenrekening van deze makelaar en dit zal vereffend worden op de datum van de akte.
In de compromis staat letterlijk dat dit bedrag ontvangen is en we op de datum van de akte dus nog het saldo zullen moeten vereffenen via onze notaris.
So far so good...
Na wat opzoekingen deze morgen werd het me duidelijk dat de financiële situatie van deze makelaar, althans op papier en volgens de laatste resultatenrekening (2012), er zeer negatief uitziet en een faillissement zich op korte termijn zou kunnen voordoen.
Als we deze pessimistische redenering volgen en de makelaar inderdaad in vereffening gaat, wat is dan eigenlijk de impact op het door ons betaalde voorschot?
Mijn eerste insteek, die ik graag zou bevestigd krijgen:
- Wij hebben, volgens het compromis ons heeft opgelegd, ons voorschot tijdig betaald en zijn dus alvast 'vrijgesteld' van deze lasten. => maw, dit bedrag behoort nu toe tot de verkoper die het bij z'n makelaar zal moeten opvragen.
- De makelaar treedt op in naam van de verkoper en representeert hem dus. Hij is de verkoper ook interesten schuldig => zelfde als voorgaande: bedrag behoort nu toe aan de verkoper.
- Makelaar moet strenge richtlijnen volgen mbt beheer derdenrekening is is verplicht om borgstellingverzekering af te sluiten voor bedragen die op die rekening staan => geld blijft beschikbaar, zelfs bij faillisement makelaar.
Alvast bedankt voor jullie akkoord/ argumentatie en ons gerust te stellen

Mvg en fijne feestdagen,
Real999