Lawaai van buren

oubekou
Topic Starter

Lawaai van buren

#1 , 28 dec 2013 01:21

Ik woon in een gebouw van 6 appartementen van 1 slaapkamer. Net boven mij is er een kopel met 2 kinderen die maken veel lawaai. Het gebouw is zeer slecht geisoleerd. Volgens mij is het niet normaal, in een appartement van max 2 personnen, dat 4 personnen in wonnen. Ik heb het aan de eigenaar gezegd, maar hij wil niets doen.

Wat kan ik doen.

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2013 11:13

Eigenaar-verhuurder heeft hier geen uitstaans mee.
Je zal de lawaai makende buren zelf moeten aanpakken, via overleg of via vrederechter.
Praat er eerst eens mee. Indien dat niet helpt kan een verzoeningsvergadering bij de vrederechter al soelaas bieden. (Kost omzeggens niets) en anders zal je een procedure bij de vrederechter moeten opstarten (kost ook niet zoveel als je geen raadsman nodig hebt)

chantika

#3 , 28 dec 2013 11:50

Moet een woning bestaan uit een minimum aantal m2 per inwoner en moet ze op een bijzondere manier uitgerust zijn, opdat ze als hoofdverblijfplaats zou kunnen worden gebruikt?

29.03.2010 14:57:36
Neen, in de reglementering op de bevolking staat geen enkele bepaling betreffende de oppervlakte en de minimumuitrusting waarover een als hoofdverblijfplaats gebruikte woning moet beschikken. Er bestaan daarentegen dergelijke normen in bepaalde regionale wetgevingen, zoals het Waalse Decreet van 29 oktober 1998, dat de Waalse huisvestingscode invoert.
Krachtens artikel 16, § 2, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, mag nochtans geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats geweigerd worden omwille van de veiligheid, de gezondheid, het urbanisme of de ruimtelijke ordening. Wanneer zulke inbreuken zouden worden gepleegd door een gezin dat om zijn inschrijving in een gegeven plaats verzoekt, kan de gemeente overgaan tot een voorlopige inschrijving voor een periode van maximum drie jaar. Na die termijn wordt de inschrijving definitief, als geen enkele administratieve of gerechtelijke beslissing een einde heeft gemaakt aan de onregelmatige toestand (zie rubriek « Voorlopige inschrijving »).

Bron. http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _a_2_9900b

Reclame

oubekou
Topic Starter

#4 , 28 dec 2013 12:17

Dank u voor jullie reactie.
Ik heb meerderekeer geprobeerd te praten met de man. Hij zeg mij altijd dat hij een tapijt zal kopen, voor de valende voorwerpen of de beweging van stoelen bevoorbeeld. Maar hij doe niets. En ik twijfwel naar te politie te stappen voor niets.

Bedankt nog voor de tijd dat jullie nemen om te antwoorden.

zertyx
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 dec 2013 22:11

Staat er iets in het huishoudelijk reglement in verband met lawaai? Zo ja, hiernaar verwijzen in een aangetekende brief als overleg niet helpt. Zo niet, ook een aangetekende brief waarin u omschrijft wat u als hinder ervaart en dat u wenst dat hij hier gepaste maatregelen tegen neemt.

Terug naar “Archief”