Omschrijving herstellingsfactuur?

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Omschrijving herstellingsfactuur?

#1 , 30 dec 2013 02:28

Beste forumleden

Wat dient er op een herstellingsfactuur te staan als omschrijving van de gepresteerde dienst?
Het gaat om de herstelling van een huishoudelijk apparaat.
De omschrijving is zeer vaag, enkel 'reparatie', merk en model vh toestel.
Niet wat er hersteld werd, geen enkele aanwijzing over welke stukken eventueel vervangen werden, geen uurloon...wel het bedrag van de herstelling, btw en totaal bedrag.
Tevens werd mondeling overeengekomen tot betaling voor een bepaalde datum die de vervaldatum van de factuur overschrijdt.
De hersteller was eerst zeer weigerachtig om een factuur te maken...

Ik had toch graag een correcte, gedetailleerde factuur. Zeker indien dit toestel nog eens zou hersteld moeten worden voor hetzelfde euvel. (dat ik dan niet zou kunnen duiden)
Wat doe ik best? De factuur aangetekend protesteren en vragen om een gedetailleerde factuur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2013 05:16

Normaal moet hij je geen factuur geven als je een consument bent !

Wanneer is een factuur verplicht?


als een goed of een dienst wordt gekocht voor beroepsdoeleinden,
in het kader van de btw-wetgeving, als goederen en diensten worden aangekocht voor privégebruik zoals: de verkoop, het onderhoud en de herstellingen van een auto of een motorfiets (vanaf 125 euro, btw inbegrepen), aannemingswerken in de bouwsector, aankopen in groothandelszaken, verkoop op afbetaling.

Is een factuur gratis?

Als u een factuur vraagt en de verkoper of de dienstverstrekker niet verplicht is om u die te geven, dan mag hij u facturatiekosten aanrekenen.
Voor een verplichte factuur mogen geen kosten worden aangerekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5818

#3 , 30 dec 2013 10:21

@ Ice : Hoeveel kostte de herstelling ? Wat scheelde er aan het apparaat ? Welk apparaat was het en hoe oud was het apparaat ? Als het bedrag je redelijk lijkt zou'k zonder morren betalen maar als't je onredelijk lijkt zal het niet makkelijk zijn om het bedrag te protesteren. Stonden de details niet op de werkbon die je hebt moeten aftekenen ?

Garantie op een herstelling is bij mijn weten niet wettelijk geregeld. Soms vind je specifieke beloftes bij grote herstellers (bv 3 maand of 5 jaar op een vervangen koelcompressor).

Reclame

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#4 , 01 jan 2014 15:18

@denlowie: hoezo geen factuur geven? En als je dan binnen de week, maand etc...hetzelfde defect hebt, dan heb je geen been om op te staan, je hebt immers geen enkel bewijs over welk defect het gaat...en zonder factuur, cash betalen staat gelijk aan betaling in het zwart of niet soms?

@Sirkii: wat eraan scheelde? Geen idee, ipv te wassen spoot het water en wasmiddel er gewoon onderuit....wasmachine van 5 jaar oud...was trouwens al de 2de herstelling..
Welke werkbon? Na telefonisch het defect gemeld te hebben is het apparaat opgehaald...geen werkbon, helemaal niks op papier, geen enkele omschrijving op de factuur, geen werkuren, helemaal niks..
Als het bijvoorbeeld enkel een losgekomen of kapotte watertoevoerslang geweest is dan vind ik 90€ daarvoor wel wat overdreven...

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2014 16:10

Een kasbon is voldoende zie FOD.

http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... n_factuur/


KB nr. 1, art. 1 : indien uw klant een natuurlijke persoon is die de geleverde goederen of de verrichte diensten
enkel zal gebruiken voor privédoeleinden .


Voor goederen die u zowel beroepsmatig als privé gebruikt (bv. uw auto), moet u dus wel
steeds een factuur opmaken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”