is dit een POS en wat nu ???

leeuwke1969
Topic Starter

is dit een POS en wat nu ???

#1 , 13 dec 2013 17:02

Dinsdag kregen wij een telefoontje van zijn ex-schoonzus met de vraag of het zoontje bij ons is geweest tijdens het weekend. Dit was niet het geval. Toen kwam de mededeling dat zij op het facebookprofiel een status heeft gelezen waarin de dochter van mijn man vermeld : dat hij (doelt op haar stiefvader) haar mag slaan, maar van haar moeder en broertje dient af te blijven.

Wij hebben school gecontacteerd en onze ongerustheid meegedeeld. Na een gesprek met iemand van het CLB zijn geen sporen van geweld gevonden op het kind.

Vandaag ben ik hem gaan ophalen en hij meldde mij onmiddellijk dat hij op zondag niet thuis dient te worden afgezet maar bij de vriendin van zijn zus. Op mijn vraag waarom en waar dat is, kreeg ik als antwoord dat er met de mama dient te worden gebeld. Ik heb doorgevraagd en nu blijkt dat sedert maandag zijn zus van 17 en hijzelf (9 jaar) bij de vriendin van de zus en haar ouders verblijven en dat de mama in L woont, maar hij weet niet bij wie, of het een vriend of vriendin of familie is. Hij mocht het eigenlijk van de mama niet vertellen, maar aangezien wij het weten heeft hij toch wel zijn verhaal gedaan. Dus zondag zouden wij het zoontje bij die vriendin en haar ouders moeten afzetten. Het zoontje werd geduwd, de zus werd geslagen en geduwd en moeder werd naar de keel gegrepen, dit in het bijzijn van vrienden en vriendinnen van de zus.

Wat kan mijn man nu doen, want hij is niet geneigd om zijn zoontje bij wildvreemden onder te brengen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
leeuwke1969
Topic Starter

#2 , 14 dec 2013 10:45

Weet er echt niemand wat wij nu moeten doen ?

In principe moeten wij het vonnis volgen, dus dat wil zeggen dat het zoontje zondagavond aan het thuisadres zoals vermeld in het vonnis moet worden afgeleverd. Maar wij kunnen hem toch niet daar afleveren bij de stiefpapa, wetende dat de mama er niet is. Natuurlijk kunnen er afwijkingen zijn, want in het verleden hebben wij hem al eens bij de oma afgezet. Maar deze mensen, hoe goed ze het ook bedoelen, zijn noch de mama, noch de oma. Het zijn buitenstaanders die 'voorlopig' de zorg hebben overgenomen. Dat kan toch niet ? Toch niet terwijl de mama niet op hetzelfde adres verblijft. We staan ook voor een stuk met onze rug tegen de muur omdat wij het zogezegd niet mochten weten en nu zullen ze denken dat het zoontje zijn mond heeft voorbijgepraat. Maar niets doen is toch geen optie ??? Het zoontje zal van hot naar her worden gesleurd en weg is de structuur. Ze stond onder toezicht van BZJ, moet mijn man deze nu op de hoogte brengen ? Wat als het na 2 dagen weer grote liefde is tussen de mama en haar vriend ? Het is niet de eerste keer dat ze na partnergeweld weer samen kwamen. En toch vind BJZ dat er geen probleem is, toen toch niet.

Ik vraag mij af wat er moet gebeuren vooraleer er WEL wordt ingegrepen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2013 18:40

Wat is BZJ?
of wordt comité bijzondere jeugdzorg bedoeld.
Nu op zaterdag niet veel te bereiken.
Beste wat u doet ( als zoon nog niet is afgeleverd) Pv laten opstellen bij politie die zaak zullen overmaken aan pdK.
Anders, maar dat is dan uw verantwoordelijkheid en inschatting, maandag contact opnemen met jeugddienst politie of met CBJ.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter

#4 , 15 dec 2013 09:54

@ franciscus - dat is nu inderdaad altijd het probleem dat zulke zaken pas aan het licht komen eens de kinderen dan bij een ouder zijn en dit meestal altijd tijdens het weekend is als niemand bereikbaar is.

Het probleem is dat iedereen er een andere mening op nahoudt. Gisteren is het één en ander uitgekomen wat het zoontje al die tijd heeft opgekropt. Hij heeft aan zijn mama al meerdere malen te kennen gegeven dat hij liever bij ons zou wonen. Hoe klein hij ook is (9 jaar), hij beseft heel goed dat de mama verkeerd bezig is. Zijn enige schrik is dat hij zijn mama zou pijn doen. Maar hij zou liever de regeling die nu loopt, omgekeerd zien. Bij ons, en 1 weekend op de 2 naar mama en de helft van de vakanties. Hij heeft schrik dat mama en haar vriend toch weer zullen samen komen en hij dagelijks met schrik thuis rondloopt.

Wij hebben de beslissing genomen om deze avond het vonnis te volgen en hem naar huis te brengen MAAR als mama daar niet is hem terug mee te nemen en naar de politie van hun woonplaats te gaan. Onze wijkagent is op de hoogte gebracht, die werd gisteren gecontacteerd. Krijgen we vandaag nog van de mama een ander adres door, dan wordt de confrontatie aangegaan en zal ze kleur moeten bekennen. Maandag wordt dan sowieso contact opgenomen met het parket dienst jeugd om klacht neer te leggen en de bal aan het rollen te brengen. School wordt ook verwittigd en er zal met het CLB contact worden opgenomen. Het probleem is dat wij alleen het verhaal van het zoontje hebben en als we nu klacht neerleggen, en tegen dat iedereen wordt verhoord kan het weeral een heel ander verhaal zijn, zijn de plooien ginder al weer gladgestreken. We zijn heel voorzichtig geworden in deze zaken, ervaring uit het verleden hebben ons doen inzien dat het ondanks bewijzen het in België als papa nog steeds heel moeilijk is om iets gedaan te krijgen. Mijn man is tot in het Hof van Beroep moeten gaan om een degelijke omgangsregeling te krijgen voor zijn zoontje.

We hebben aan het zoontje gezegd dat we ons best zullen doen maar niets kunnen beloven. In het verleden hadden we ook een belofte gedaan dat hij bij ons zou mogen wonen en dat is dan ook verkeerd gelopen ondanks de vele bewijzen van verwaarlozing en mishandeling. De vriend heeft een voorwaardelijke straf voor partnergeweld en jammer genoeg heeft er niemand na dit laatste incident klacht tegen hem neergelegd, waarschijnlijk onder druk van dochter en mama, waardoor hij zijn straf ontloopt en wat ons doet vermoeden dat de mama deze stok achter de deur houdt om terug te keren om hem onder de knoet te kunnen houden.

leeuwke1969
Topic Starter

#5 , 18 dec 2013 14:11

update :

1. maandag het zoontje naar school moeten brengen. Hebben een gesprek gehad met de directie en de zorgcoördinator. Zij zullen CLB inschakelen om zoontje op te volgen en er mee te praten.

2. er is een melding bij de politie

3. Onze raadsman heeft het jeugdparket ingeschakeld.

En nu afwachten.....weeral. We hebben 1 troost. Gelukkig hebben we dit keer een degelijke omgangsregeling en is het zoontje vanaf vrijdag na school 1 week bij ons naar aanleiding van de kerstvakantie.

leeuwke1969
Topic Starter

#6 , 28 dec 2013 12:45

hebben intussen een schrijven gekregen van het parket dat het dossier is overgemaakt naar Comité bijzondere jeugdzorg. Wij hebben echter nog niets gehoord, mama blijkbaar wel, want zij heeft een boze sms gestuurd naar de papa daaromtrent. Ik vind dat papa gelijk had om actie te ondernemen. Wat als er iets gebeurt ?
Wij hebben het zoontje intussen bij de oma afgezet maar waar hij daarna naartoe gaat, is ons een raadsel. Nog steeds geen nieuw adres doorgekregen. Blijkbaar zijn dieren belangrijker die geen thuis hebben dan kinderen. Dieren worden naar een asiel gebracht en een moeder mag haar kind van hot naar her sleuren terwijl het bij de papa een warme thuis vindt.

Franciscus

#7 , 28 dec 2013 16:41

Als er een vonnis dient u dat te volgen dus op adres moeder afzetten moeder daar niet met kind naar huis - politie in kennis.
Deze nemen contact met pdK die 99;9 zal beslissen zoon bij vader achter te laten.
Als u geen anders hebt van moeder kan u zoon daar ook niet afzetten... als jullie zoon moeten brengen.

Wat komen de grootouders in het verhaal doen?
Als in vonnis staat adres moeder is het adres moeder en nergens anders.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 dec 2013 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

leeuwke1969
Topic Starter

#8 , 29 dec 2013 09:30

Wij hebben hem afgezet bij de moeder van mijn man (waar mijn man echter geen goed contact mee heeft) omdat het zoontje daar ook eens graag naartoe gaat, en waarvan we weten dat ze goed verzorgd zullen zijn. De zus is daar namelijk ook op bezoek en wij wilden hem dit recht niet ontzeggen.

Het is moeilijk handelen. We doen alles voor het welzijn van het kindjes maar dan moet justitie ook een beetje meewerken en wat vlugger handelen. Ik hoop dat we binnenkort bericht krijgen, ook met deze dagen.

leeuwke1969
Topic Starter

#9 , 02 jan 2014 08:36

update :

Gisteren kregen wij het bezoek van de dochter van mijn man (die al bijna 3 jaar niet meer bij ons is geweest) samen met haar vriendje en haar broertje. Ze zit met de handen in het haar ivm de situatie met haar moeder. Zij weigert om terug te gaan (is intussen bijna 18) en ook haar broertje weigert ze mee te nemen naar haar moeder. Ze heeft dus beslist om bij ons te blijven.

Vandaag gaat mijn man naar de politie en zal daar samen met de dochter het ganse verhaal doen. Moeder heeft nog steeds geen adres, staat met de kinderen nog altijd ingeschreven in de vroegere huurwoning die nu leeg staat. Hun persoonlijke zaken staan her en der bij anderen verspreid opgeslagen.

kleine kanttekening : ik stel mij serieus de vraag wat die juridische assistenten uitvreten bij het maken van een verslag. Wij hebben hen indertijd verwittigd dat het verkeerd gaat aflopen, maar zij sprak enkel over de details maar de echte zaken, de verhalen stonden er niet in vermeld. En nu zitten de kinderen van mijn man door de incompetentie, onverschilligheid en laksheid van deze persoon en de rechter in deze akelige situatie. Anderhalf jaar heeft de justitieassistente nodig gehad om haar verslag te schrijven dit na 1 bezoek. Anderhalf jaar later moeten wij jammer genoeg zeggen : 'zie je wel........'

Franciscus

#10 , 02 jan 2014 12:03

Dat is inderdaad een probleem: In theorie moet een sociaal werker x uren aan een cliënt besteden.
In praktijk ligt de werklast 'iets' hoger dus ipv enkele tientallen dossiers per jaar zijn dat er een paar honderden.
Ik werkte wel niet in die branche maar had er wel mee te maken.
Laatst nog op het nieuws dat een aantal justitieassistenten 'ontslagen' zijn wegens de laatste wijzigingen ..van federaal naar Vlaams niveau.

Ik wil wel vragen uw pijlen niet te richten op deze mensen ...die inderdaad verzuipen onder de 'werkload'.
Probeer zo snel mogelijk de nodige PV te hebben ook een over de ambtelijke afschrijving van de moeder op dat adres. Vraag zeker ook aan de kwartierinspecteur PV op te stellen wegens geen adres.
Dan wordt ze gesignaleerd als zijnde te horen wegens geen aangifte adreswijzing.

Zolang moeder geen eigen aders heeft vraagt u dat kinderen zeker bij jullie mogen blijven.
Als in het vonnis staat adres X dan is het adres X en niet Z of Y. Doe wel elke maal aangifte dat kinderen niet konden afgezet worden op adres X.

leeuwke1969
Topic Starter

#11 , 03 jan 2014 11:00

update 2 :

gisteren is mijn man, samen met zijn dochter, naar de politie gestapt om melding te doen van het feit dat hij niet weet waar de kinderen dienen worden afgezet. Bij nazicht blijkt, dat iedereen nog staat nog ingeschreven op de verlaten huurwoning.

De politie (van de woonplaats moeder) probeert al ik weet niet hoe lang moeder te bereiken, maar zij geeft niet thuis. Politie probeert dit zelfs via de dochter. Ze weigert met de politie te praten.

Onze raadsman heeft opnieuw het parket verwittigd om de procedure op te starten voor definitieve toewijzing aan de vader aangezien moeder geen dak boven haar hoofd heeft. De kinderen blijven bij ons. Dochter gaat dagelijks met de trein naar school en het zoontje wordt in een school hier ingeschreven omdat wij anders dagelijks 280km moeten rijden en dit met ons beroep niet mogelijk is. Mijn man is vrachtwagenchauffeur en ik ben onthaalmoeder.

Onze vraag, moeten wij verder alimentatie betalen voor de kinderen terwijl ze bij ons verblijven ? Mogen wij het adres van de kinderen veranderen ?

Franciscus

#12 , 04 jan 2014 00:01

Bespreek dat eens met de mensen bij de politie ( jeugdbrigade) en met uw raadsman.
Ik vermoed dat een en ander wel zal kunnen.
Er moeten wel twee procedures gestart of bezig zijn een voor de correctionele RB en een vb in kortgeding voor JRB voor de door u gevraagde wijzigingen.

leeuwke1969
Topic Starter

#13 , 17 jan 2014 07:18

update 3 :

Hadden dinsdag een heel goed gesprek op het centrum voor bijzondere jeugdzorg. Mama was niet aanwezig, zoals verwacht. Ze zullen nog een poging doen om haar te contacteren. Gisteren zijn wij langs het gemeentehuis van onze woonplaats geweest om de adreswijziging op te starten, de kinderen waren mee en we hadden ook alle papieren mee. Toen de ambtenaar de aanpassing wilde uitvoeren merkte ze op dat er een adreswijziging lopende was en dus geen aanpassing kon doen. Ze heeft kopies genomen van alle papieren en contact opgenomen met de dienst bevolking van de woonplaats van de mama en alles doorgefaxt. Daar bleek dat mama opnieuw ingetrokken is bij haar (ex)vriend en de adressen van de kinderen naar ginder heeft laten wijzigen, maar de zaak nog hangende is omdat er nog geen controle is gebeurd door de wijkagent. De politie werd ginder ook op de hoogte gebracht en deze hebben verklaard dat ze vandaag daar zullen langsgaan om te controleren.

De kinderen (17 en 9) zijn niet te spreken over deze gang van zaken van hun moeder en weigeren ieder contact. De kleinste weigert naar zijn moeder te gaan zolang ze bij haar vriend verblijft. In principe is dit weekend haar weekend maar wij zijn niet zeker over de veiligheid van de kinderen, vooral de jongste. Wat als moeder en haar vriend aan school staan ? Is de kleine verplicht van mee te gaan ? Kan hij weigeren ? Mijn man was van plan om vandaag naar de politie te gaan en de nieuwe verwikkelingen in deze zaak door te geven en ook contact op de nemen met onze contactpersoon bij Centrum bijzondere jeugdzorg. Onze raadsman is ook gemaild.

Wat kunnen we nog doen ??? Officieel weten wij nog van niets. Moeder heeft al sedert 6 januari niets meer van zich laten horen.

Franciscus

#14 , 17 jan 2014 14:18

Officieel is het enigste wat telt.
Dus indien de moeder (tegenpartij) aan uw echtgenoot niet officieel meldt waar ze wettelijk woont blijft het andere adres het officiële.
Trouwens als de andere kwartierinspecteur haar daar niet kan aantreffen wordt ze daar ook niet ingeschreven.
Dus met kinderen naar onbewoond adres en dan naar politie ... geen moeder en niemand aan te treffen.

leeuwke1969
Topic Starter

#15 , 18 jan 2014 08:47

update 4 :

Intussen staan we weer en hele stap verder. Dank zij de gemeenteambtenaren van beide gemeentes EN de wijkagent van de woonplaats van moeder is het allemaal opgelost. De politie heeft na het ontvangen van de fax van onze gemeente onmiddellijk contact opgenomen. Is gisteren bij de moeder langsgeweest en heeft een negatief advies gegeven. Hij is dan naar de dienst bevolking gegaan en daar werden alle aanpassingen uit het systeem gehaald en kregen wij groen licht om de adreswijziging uit te voeren. Sedert gisteren staan de kinderen bij ons ingeschreven.
Eind goed, al goed.

De kortgedingprocedure is opgestart. En moeder laat nog steeds niets van zich horen.........

Terug naar “Echtscheiding”