Pensionering na invaliditeit

annita
Topic Starter

Pensionering na invaliditeit

#1 , 02 jan 2014 13:48

Goede middag,

Ik ben 62, sta op blijvende invaliditeit sinds 2008 (erkend door de FOD 66%).

Heb mijn pensioen laten berekenen, maar omdat ik tijdens mijn huwelijk (gescheiden sinds 1992) verschillende jaren niet heb gewerkt na geboorte van de kinderen, kom ik niet aan een volledige loopbaan (45 jaar). 'k Heb ook al nagevraagd of ik recht heb op een deel van 't pensioen van mijn ex-echtgenoot Omdat hij overheidsambtenaar was is dit blijkbaar niet het geval.

Bijgevolg zal mijn pensioen beduidend lager liggen dan hetgeen ik nu ontvang.

Daarom mijn vraag: ben ik verplicht om op 65 jaar met pensioen te gaan? of kan ik langer op invaliditeit blijven, ipv met pensioen. Ik ben nog steeds "in dienst".

Dank voor 't antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 02 jan 2014 13:55

Indien U volledig arbeidsongeschikt bent, dan bent U verplicht om op pensioen te gaan ten laatste op uw wettelijke pensioenleeftijd (65 voor vrouwen).

Een positief bericht: moest uw ex-echtgenoot komen te overlijden, dan heeft U wel recht op het weduwenpensioen via uw echtgenoot. Dat is in vele gevallen veel hoger dan wat U nu zult ontvangen. (ik ken toevallig iemand in dezelfde situatie).

Reclame

Terug naar “Pensioenen”