eenmanszaak en schulden..

kevindr81
Topic Starter

eenmanszaak en schulden..

#1 , 20 dec 2013 16:07

Geachte forumleden,

In 2011 heb ik een eenmanszaak opgestart samen met mijn vriendin (zij is gewoon ingeschreven met een bediendecontract).
Het begin was heel moeilijk en wij hebben veel sterretjes gezien.
Ondertussen hebben wij wel stabiele inkomsten uit de zaak en kunnen wij er wel van leven en is het ergste achter de rug.

MAAR, ik heb de laatste 2 jaar wel wat schulden opgebouwd bij de RSZ, BTW, sociale bijdragen en bij een electriciteitsleverancier (totaal ongeveer 20000 euro). Nu was ik vrij positief en heb ik het voorbije jaar geprobeerd om deze af te lossen door afbetalingsplannen... maar met boetes, interesten, deurwaarders kosten en allerlei verhogingen die echt torenhoog zijn ben ik de moed verloren en kom ik er gewoon niet meer. Ik wil wel, maar ik vrees dat dit een straatje zonder einde wordt.

Ik heb in het verleden ook een stommiteit gedaan waardoor ik veroordeeld ben tot een verbeurdverklaring van 35000 euro en een goede 10000 euro gerechtskosten.

Nu als ik al deze schulden optel en mijn gezondheidsproblemen die daarmee gepaard gaan, vroeg ik mij af of het niet beter zou zijn om de boeken neer te leggen en mijn persoonlijk faillissement aan te vragen en zo opnieuw te beginnen. Ik heb geen eigendommen, wagens of wat dan ook.

Denken jullie dat dit een goede oplossing is? Of moet ik gewoon doorbijten en deze schulden proberen af te lossen?

Alvast bedankt voor jullie tijd, en ik wens jullie een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar toe!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2013 16:25

Ja en de rsz die wachten niet lang voor je te dagvaarden, het is natuurlijk zeer spijtig dat je geen BVBA bent.
Het is een zeer moeilijke vraag dat je hier stelt, wat zegt je boekhouder ?

En is er kans om deze schulden nog ooit te kunnen weg werken ?

En gelukkig is je vriendin een werkneemster!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kevindr81
Topic Starter

#3 , 20 dec 2013 16:59

Ja en de rsz die wachten niet lang voor je te dagvaarden, het is natuurlijk zeer spijtig dat je geen BVBA bent.
Het is een zeer moeilijke vraag dat je hier stelt, wat zegt je boekhouder ?

En is er kans om deze schulden nog ooit te kunnen weg werken ?

En gelukkig is je vriendin een werkneemster!
Bedankt voor je reactie.
Ik heb er nog niet met hem over gesproken daar ik nog steeds probeer alles af te betalen. Wij hebben zoals elke onderneming wel kalme periodes zoals nu met de feestdagen waardoor het soms moeilijk is om voldoende geld binnen te halen om aan de afbetalingen te voldoen.

En er is af en toe wel eens een onvoorziene kost of probleem dat de kop op steekt. En dan smijten ze met honderden euros voor kosten van exploten, interesten, boetes en andere zaken alsof het niks is en alsof wij toch genoeg geld verdienen. Op die manier is het inderdaad zeer moeilijk om alles af te lossen. Ik sta versteld van de kosten die erbij komen waardoor ik de moed verlies. Het is zoals dweilen met de kraan open.

Nu, ik weet het, dat is het risico van ondernemen en de beginjaren zijn het moeilijkste en de schulden bij de instanties heb ik zelf voor gezorgd, maar het loopt toch rap op hoor als je in het begin niet mee bent. Ik twijfel gewoon of het wel verantwoord is om dit te doen. Mentaal is het ook hard, ik durf bijna mijn aangetekende zendingen zelfs niet meer ophalen.

Mvg

Reclame

cre4te

#4 , 04 jan 2014 18:13

Ik begrijp perfect wat je bedoelt. Zit in ongeveer dezelfde situatie en besef dat het soms niet makkelijk is. Mijn zaak draait momenteel goed en daardoor lukt het me wel om op een korte termijn af te betalen.

Misschien is het een idee om al je schulden te groeperen in 1 lening (persoonlijke of via kennissen) zodat je een duidelijk overzicht hebt van hoeveel en hoelang je nog moet afbetalen. En vooral om zo te vermijden dat de rsz, btw en belastingen je blijven bestoken met torenhoge interesten en afbetalingstermijnen die amper haalbaar zijn.

En zoek jezelf een goede boekhouder dan had je veel op voorhand kunnen vermijden. Een goede boekhouder gaat of en toe met je samen zitten om de financiële situatie van je zaak te bekijken en kent veel van de fiscale regeltjes zodat hij je op termijn geld opbrengt ipv geld te kosten. Ik ben zelf ook na 6 jaar overgestapt omdat hij niet echt met mijn zaak begaan was.

Ik hoop dat je er nog uitkomt zonder een faillisement te moeten aanvragen.
Alvast mijn beste wensen

Terug naar “Handelspraktijken”