Vuchtgebruik-

JAN NIVELLE
Topic Starter

Vuchtgebruik-

#1 , 03 jan 2014 13:20

Mijn vrouw en ik waren vruchtgebruik van het onroerend goed, dat wij kochten, en onze dochter eigenares van de blote eigendom! Mijn vrouw is overleden, er komt discussie over het vruchtgebruik. Mijn dochter wil niets aan mij betalen!
Volgens art 745-bis-(B.W.) komt het vruchtgebruik in totaliteit aan mij toe!-
Volgens art 617 eindigt het vruchtgebruik bij de dood van de vruchtgebruiker !

Wat is nu eigenlijk wettelijk van toepassing ?

Met dank,
Vriendeliike groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 03 jan 2014 13:54

Een gezamelijk vruchtgebruik eindigt pas als bij het overlijden van de laatste vruchtgebruiker. Jij houdt dus het vruchtgebruik. Uw dochter moet toch niets aan u betalen (tenzij ze bv van jullie een lening kreeg om de naakte eigendom te financieren doch dan staat dit ook op een overeenkomst die jullie indertijd opgemaakt hebben)

Voor de regeling van de erfenis van haar helft van de gemeenschappelijke goederen (en eventuele goederen die alleen aan haar toebehoorden) zal je waarschijnlijk best toch bij de notaris langsgaan. Wie successierechten betaalt (Jij, je dochter) en hoeveel hangt ondermeer af van uw huwelijkskontrakt.

k.b.

#3 , 03 jan 2014 14:18

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 03 jan 2014 14:20

Er verandert toch niets : Jan blijft de enige vruchtgebruiker en de dochter is blote eigenares. Ik zie niet wat die moet betalen.
Van die woning komt er niets in de erfenis en er moeten geen successierechten betaald worden.

Het enige dat kan is dat de dochter in dat huis woont en een huur moet betalen. Die gaat integraal naar Jan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 05 jan 2014 08:30

“Vruchtgebruik eindigt : Door de dood van de vruchtgebruiker...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Mijn vrouw en ik waren vruchtgebruik van het onroerend goed, dat wij kochten, en onze dochter eigenares van de blote eigendom! Mijn vrouw is overleden‘

Het vruchtgebruik van uw vrouw eindigt door haar dood,waardoor de blote eigenares van rechtswege volle eigenares wordt van haar moeders deel,dat daardoor buiten haar nalatenschap valt.Art.745bis.§1 B.W. is hierop dus niet van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KimSe

#6 , 06 jan 2014 09:02

Hoe is de dochter blote eigenaar geworden?
In geval van schenking bijvoorbeeld is het zo dat veelal wordt bedongen in de notariële akte dat het vruchtgebruik bij het overlijden van één van de vruchtgebruikers aanwast bij het aandeel van de langstlevende...

Er zijn héél wat uitzonderingen mogelijk...

Terug naar “Archief”