factuur advocaat

steffi_v
Topic Starter
Berichten: 7

factuur advocaat

#1 , 05 jan 2014 16:19

wij hebben een advocaat geraadpleegd maar uiteindelijk kon deze ons niet helpen omdat het dossier 'verdwenen' was bij de vorige advocaat.

Nu hebben we wel een factuur gekregen van een toch wel behoorlijk bedrag ondanks er nul komma nul vooruitgang of verandering is geboekt.

Er worden kosten van brieven aangerekend, het schrijven hiervan duurde volgens de factuur gemiddeld 7min. Het grappige is dat er soms maar 1 zinnetje in staat...

Er wordt een consultatie aangerekend terwijl deze er niet is geweest.

Kopij's van brieven worden ook aangerekend als 'opgemaakte' brief...

Daarenboven worden er nog 'omslag kantoorkosten' aangerekend. We denken dat dit te maken heeft met het schrijven van deze brieven. De kost hiervan is 12euro/brief/mail.
Waarop baseert men zich hier dan?

Ook opening dossier wordt aangerekend, we zijn niet eens ter plaatse geweest om het te bespreken.

Zien wij dit alles een beetje zwart in of is dit de gebruikelijke gang van zaken?
Kan men zomaar een gepeperde rekening sturen terwijl er eigenlijk ERG weinig ondernomen is.

Er bestaat zoiets als de Balie of de Orde van Advocaten maar dat lijkt me een grote stap. Aan de hand van de reacties hier en elders gaan we eventueel praten met de advocaat om tot een akkoord te komen. Maar uiteraard willen we wel eerst weten of dit al dan niet 'normaal' is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 jan 2014 16:32

Opdracht aan advocaat houdt geen resultaatsverbintenis in.
De factuur moet wel gerelateerd zijn aan het product van het (overeengekomen) uurloon x uren werk, vermeerderd met kosten.

U schrijft dat u een advocaat hebt geraadpleegd maar dat er geen consultatie is geweest. Aangezien raadpleging=consultatie begrijp ik het niet goed....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Benny D
Berichten: 82

#3 , 05 jan 2014 21:25

Vroeger was het mogelijk een advocaat te raadplegen zonder kosten ,helaas is dit niet meer zo,toch jammer dat ze dit verzwijgen en de client niet onmiddelijk op de hoogte brengen! Ze kunnen wel zeggen dat de client dit had moeten vragen maar vroeger was dit gewoon gratis,het hangt puur van de advocaat af!Stuurt de advocaat een rekening,betaal ze toch maar,probeer wat te onderhandelen maar betaal ,anders komen er alleen maar extra kosten bij,is het te zwaar los maandelijks een som af!

Reclame

LeenW

#4 , 05 jan 2014 21:48

Wees blij dat het nog een oudere factuur is, vanaf dit jaar komt er nog 21% btw bij :)

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2014 22:59

Misschien toch eens een brief naar de stafhouder sturen.
Dossier verdwenen????

steffi_v
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 06 jan 2014 10:29

inderdaad, dossier verdwenen, daardoor kon de advocaat niet verder en is er dus ook niks gebeurd. Het dossier/vonnis kon via de procureur opnieuw worden opgevraagd dacht ik maar dat zou ons opnieuw zo'n 500euro kosten..

De advocaat heeft dus enkel een paar brieven, mails verstuurd, verder niks.

Daarom ook de vraag of dit correct is. Als dit zo is dan is het maar zo maar voor die enkele brieven leek de factuur me toch vrij hoog.



Zelfs de kortste brief werd opgemaakt op zogezegd 7 min, is dit standaard?

Kopij's van brieven aan dezelfde tijdsduur en prijs, klopt dit?

Omslag kantoorkosten heeft betrekking tot deze brieven, mails denken we. 12euro/stuk, klopt dit?

Dossieropening 80euro, standaard?

Dan staat er een consultatie/raadpleging op maar we zijn er helemaal niet geweest....

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 jan 2014 11:51

inderdaad, dossier verdwenen, daardoor kon de advocaat niet verder en is er dus ook niks gebeurd. Het dossier/vonnis kon via de procureur opnieuw worden opgevraagd dacht ik maar dat zou ons opnieuw zo'n 500euro kosten..

De advocaat heeft dus enkel een paar brieven, mails verstuurd, verder niks.

Daarom ook de vraag of dit correct is. Als dit zo is dan is het maar zo maar voor die enkele brieven leek de factuur me toch vrij hoog.



Zelfs de kortste brief werd opgemaakt op zogezegd 7 min, is dit standaard?

Kopij's van brieven aan dezelfde tijdsduur en prijs, klopt dit?

Omslag kantoorkosten heeft betrekking tot deze brieven, mails denken we. 12euro/stuk, klopt dit?

Dossieropening 80euro, standaard?

Dan staat er een consultatie/raadpleging op maar we zijn er helemaal niet geweest....
Hou er rekening mee dat het ereloon per uur meestal ergens tussen de 100 en de 300 EUR ligt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kali
Berichten: 792

#8 , 06 jan 2014 11:56

Hebt u getelefoneerd? (dit kan aanzien worden als de consultatie/raadpleging)

Dossierkosten = aanmaken dossier, invoeren dossier in pc enz, wordt standaard aangerekend, het is niet omdat u niet verder gaat met de zaak dat deze niet geopend werd...

De prijzen hangen af wat de kosten zijn die het kantoor aanrekent, en die u hadden moeten medegedeeld worden/u had moeten vragen.

steffi_v
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 06 jan 2014 14:28

Er werd getelefoneerd ja, niet met de advocaat rechtstreeks, wel met een medewerkster om te vragen om een afspraak te maken om toch enige uitleg te krijgen hoe het stond met de zaken.
Hiervoor werden 20min geteld...

Wat is 'omslag kantoorkosten' dan eigenlijk?

steffi_v
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 06 jan 2014 14:30

wanneer wordt er ereloon aangerekend? is dit ook voor een brief te schrijven? Aangezien er geen dossier/vonnis is dat in de handen van de advocaat moest terechtkomen is er ook nooit iets gebeurd of is er nooit 'werk' geweest, enkel de 'brieven' met de vraag om het dossier op te vragen werden verstuurd.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 06 jan 2014 14:31

Er werd getelefoneerd ja, niet met de advocaat rechtstreeks, wel met een medewerkster om te vragen om een afspraak te maken om toch enige uitleg te krijgen hoe het stond met de zaken.
Hiervoor werden 20min geteld...

Wat is 'omslag kantoorkosten' dan eigenlijk?
Meestal een vast percentage dat wordt aangerekend voor algemene kosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kali
Berichten: 792

#12 , 06 jan 2014 14:46

Omslag kantoorkosten = briefpapier, afschrijving pc, software, secretariaat enz, een vast bedrag per brief, meestal slechts verhoogd met de prijs van een postzegel in het geval van meedere bestemmelingen.

Schrijven brief = de tijd nodig om : dossier te bekijken, de brief te dicteren , instructies aan secretariaat te geven (of indien geen secretariaat: de tijd om adres in te voeren, de brief te typen, de brief te verzenden enz).

Wanneer een brief geschreven / dictaat wordt dan kruipt daar tijd in, dus dat is eveneens ereloon.

steffi_v
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 06 jan 2014 15:05

en wat als er enkel en alleen gevraagd wordt naar het dossier/vonnis? Er was geen dossier, de advocaat vroeg het enkel op..

schrijven brief= 17euro
Omslag kantoorkosten per brief= 12euro

(geen dossier, geen verdere informatie, enkel vraag naar dossier, in ALLE brieven)

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 06 jan 2014 15:21

en wat als er enkel en alleen gevraagd wordt naar het dossier/vonnis? Er was geen dossier, de advocaat vroeg het enkel op..

schrijven brief= 17euro
Omslag kantoorkosten per brief= 12euro

(geen dossier, geen verdere informatie, enkel vraag naar dossier, in ALLE brieven)
Reeds beantwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kali
Berichten: 792

#15 , 06 jan 2014 15:26

Uw advocaat werkte dus aan een uurloon van 145€ /u , dit is een vrij standaard uurloon.

Voor het overige, het is niet omdat u niet verder gegaan bent met de zaak dat de advocaat niet betaald dient te worden...

Terug naar “Archief”