zelfde domeinnaam, ander land?

anneke707
Topic Starter

zelfde domeinnaam, ander land?

#1 , 02 jan 2014 21:21

Wij hebben een webwinkel opgestart met een Belgische domeinnaam.
Per toeval moet het lukken dat er in Nederland iemand dezelfde domeinnaam heeft alleen .nl ipv .be
Het concept is hetzelfde, er is geen sprake van overname inhoud website, die hebben we helemaal zelf gemaakt. Die persoon dreigt nu met een rechtzaak als we niet onmiddellijk stoppen en een andere domeinnaam kiezen.
Kan hij dit maken of zijn het dreigementen?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2014 21:29

Wie was eerst geregistreerd?

Sirkii

#3 , 02 jan 2014 23:04

Voor zover ik weet: als de webnaam geen geregistreerd merk is of zo moet je volgens mij niet echt schrik hebben van een proces. Als de gebruikte naam nog niet echt gekend is kan je natuurlijk een nieuwe domeinnam registreren en de bestaande aan een (stevige) prijs aan die noorderburen proberen verkopen.

Als natuurlijk ook de lay out identiek is en de site op dezelfde manier werkt (ook al heb je dat zelf geprogrammeerd) zou je wel kunnen vervolgd kunnen worden omdat je ideeën "geleend" hebt die hij misschien in licentie wil verkopen. Als de noorderbuur een groot bedrijf is zou k inbinden want ze hebben dan meer budget om advocaten te betalen dan jij.

Stuur mij anders in PB eens de url door dan kijk ik wel even.

Reclame

12lamat

#4 , 07 jan 2014 21:43

Sirkii ik heb je een PB gestuurd!

Tsunami

#5 , 24 feb 2014 19:16

Is de persoon die de .nl bezit ook eigenaar van een merknaam? Want generieke termen of niet-copyright/trademarks komen wel vaker voor in heel wat verschillende domein extenties. En inderdaad: als je kan aantonen dat jij als eerste het domein vastlegde, lijkt de kans me klein dat je daarop vervolgd wordt. Om alle ellende te vermijden is het misschien wijs juridisch advies in te winnen ; kan de dienst waar je je domeinnaam kocht niet adviseren?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”