Wat gebeurd er als je ouders sterven en deze hebben enkel nog schulden?
Komend e schuldeisers dan naar mij of kan ik gewoon de erfenis weigeren?
U kan de erfenis verwerpen, maar de begrafeniskosten zal u wel moeten betalen.Wat gebeurd er als je ouders sterven en deze hebben enkel nog schulden?
Komend e schuldeisers dan naar mij of kan ik gewoon de erfenis weigeren?
bent U daar zeker van?Evenals de laatste ziekenhuisrekening.
Het is niet erg duidelijk :bent U daar zeker van?Evenals de laatste ziekenhuisrekening.
ik ken mensen die een erfenis geweigerd hebben. Overledene zat in een systeem van schuldaflossing. De erfgenamen die de erfenis hebben geweigerd hebben geen ziekenhuiskosten moeten betalen.
Indien men wel de ziekenhuiskosten moet betalen: betreft dat dan de volledige laatste opname? Soms ligt iemand maanden in coma....
Normaal worden de kosten van de (laatste) ziekte verhaald op de erfgenamen en de begunstigden van de nalatenschap. Wie geen erfgenaam wordt door de erfenis te verwerpen, moet deze kosten dus in principe niet betalen. In 2006 heeft het Grondwettelijk Hof beslist dat ook verwanten op basis van een soort buitenwettelijke verwantschapsplicht niet voor deze kosten kunnen worden aangesproken. Op dat punt verschillen zij dus niet van erfgenamen die geen verwanten zijn van de overledene.
Los daarvan staat de wettelijke onderhoudsplicht die bestaat tussen ouders en hun kinderen. Deze plicht is wederkerig. Zo kan een ouder zijn of haar kind aanspreken om een ziekenhuisrekening betaald te krijgen en omgekeerd.
In de praktijk zie je dat ziekenhuizen zich baseren op deze onderhoudsplicht om hun rekeningen van een overledene te kunnen recupereren. Inderdaad kunnen schuldeisers in het algemeen zich rechtstreeks wenden tot de schuldenaars van hun eigen schuldenaars.
Op deze regel bestaan echter een aantal uitzonderingen. Zo kunnen vorderingen die strikt persoonlijk zijn niet worden uitgeoefend door de schuldeiser van de persoon. Binnen de rechtspraak tekent zich een meerderheid af die stelt dat een onderhoudsvordering persoonlijk is en niet kan worden uitgeoefend door een schuldeiser van een onderhoudsgerechtigde. U zou zich hierop kunnen baseren om u te verweren tegen de aanspraken van het ziekenhuis.
Tenslotte nog dit. Bij het beoordelen van de onderhoudsplicht wordt gekeken naar de behoefte van degene die onderhoud vraagt en naar de behoefte van degene die onderhoud moet geven. Als die laatste zelf behoeftig is, kan die niet worden aangesproken.
Enrico De Simone, advocaat, PROGRESS Lawyers Network, Antwerpen