maand schadevergoeding is inclusief gemeenschappelijke kost?

Bakker
Topic Starter

maand schadevergoeding is inclusief gemeenschappelijke kost?

#1 , 11 jan 2014 20:49

Aangezien wij ons appartement verlaten hebben na 2.5 jaar met een contract van 9 jaar, hebben wij 3 maand opzeg betaald (en uitgedaan) en ook nog eens 1 maand schadevergoeding betaald.
De huur was 615 euro + 45 euro gemeenschappelijke kosten (onderhoud lift, kuisvrouw,...).

Ik had 615 euro als schadevergoeding betaald aangezien in het contract staat "1 maand HUUR als schadevergoeding" en er staat dat de huur 615 is, en de forfaitaire gemeenschappelijke kosten 45 zijn.

Nu wil de huurder de papieren voor de overdracht van het contract voor de wateraansluiting niet ondertekenen als we die 45 euro niet betalen.

Mijn vraag:
- moeten wij bij die maand schadevergoeding ook nog een de gemeenschappelijke kosten betalen? we wonen er toch niet meer?
- Mag hij zomaar de papieren voor de wateraansluiting achterhouden? Op die manier blijven wij het water betalen voor een appartement waar we niet meer wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 jan 2014 22:18

U heeft gelijk, de algemene onkosten omhelzen gebruikskosten, deze zijn niet in de schadevergoeding onder art 3WHW inbegrepen.

Wat betreft het watergebruik, hou het eenvoudig deel de eigenaar mee dat bij gebrek aan de mogelijkheid tot overdracht u de watermaatschappij als mandataris van het abonnement opdracht zal geven de inleiding af te sluiten. Dat de kosten voor heraansluiting dan ook voor hem of de nieuwe huurder zullen zijn.

Het gezever zal snel gedaan zijn.

Bakker
Topic Starter

#3 , 12 jan 2014 18:17

Hij zegt nu dat er in het contract staat dat alle kosten voor de huurder zijn, bij contractbreuk door de huurder. Heeft dit hiermee te maken?
Volgens mij is er niet eens contractbreuk. We hadden een contract van 1 jaar. Dat is automatisch overgegaan naar 9jaar.is er dan contractbreuk als je na 2.5 jaar vertrekt?

Eigelijk maakt het weinig uit of hij recht heeft op die 45 euro of niet, alles is afgesloten, we hebben de waarbirg terug,... Hij kan nu niet meer afkomen met nog kosten. Maar ik wou gewoon zeker zijn, heeft hij er recht op of niet?

Alvast bedankt voor de tip ivm water. Goed om weten dat wij het gerust kunnen afsluiten, dat zal de enige oplossing zijn.
Zijn appartement geraakt niet verhuurd en hij probeert er ons door te trekken.

Reclame

zertyx
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2014 19:48

Doordat het een contract van negen jaar is geworden, zijn ook de modaliteiten veranderd en was er inderdaad een maand schadevergoeding verschuldigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2014 20:01

Geef zelf de meterstanden van de watermeter door aan de maatschappij.

Bakker
Topic Starter

#6 , 12 jan 2014 20:24

Zertyx, dat weet ik. De vraag is of de gemeenschappelijke kosten hier bijzitten of niet.
Mava, heb ik telefonisch willen doen, maar dit moest via een doc dat huurder en verhuurder ondertekenen, het probleem is nu dat de verhuurder niet wil tekenen...

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2014 20:36

Vul dat document gewoon in en onderteken alleen. Stuur het dan aangetekend op naar de maatschappij. (eventueel met foto meter)
Wat ga je doen als verhuurder, in het extreme geval, nu nog een hele maand alle kranen wagenwijd laten openstaan?

Bakker
Topic Starter

#8 , 13 jan 2014 08:52

Ik heb de watermaatschappij gebeld, en het document zonder zijn handtekening kunnen doormailen. Een foto van de meterstanden heb ik ook doorgemaild (ik had die genomen op de laatste dag van ons huurcontract).

Is er iemand die met zekerheid kan zeggen of wij die 45 euro moeten betalen of niet?

Vandebos

#9 , 13 jan 2014 08:56

U hoeft deze niet te betalen. Een schadevergoeding voor vroegtijdig verbreken van een huurcontract is altijd enkel het huurgeld, nooit de algemene verbruikskosten.

Bakker
Topic Starter

#10 , 13 jan 2014 09:04

bedankt!

Vandebos

#11 , 13 jan 2014 11:40

Ter ondersteuning:

Art 3§5 WHW 2de lid en art 12 WHW
Art3§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.

Terug naar “Huren”