grote som geld cadeau overgeschreven op bankrekening krijgen

maximechristophe
Topic Starter

grote som geld cadeau overgeschreven op bankrekening krijgen

#1 , 12 jan 2014 20:58

kan dit zomaar ?

binnen een paar weken krijg ik 35.000€ overgeschreven op mijn bankrekening van een zeer goede familievriend.
aangezien hij al een bepaalde leeftijd bereikt heeft en de laatste telg van zijn gehele familie is ( hij de laatst levende )
heeft hij beslist om ons te helpen met de verbouwingen en een grote som geld cadeau te doen , waarvoor ik hem natuurlijk zeer dankbaar ben , hij is zeker nog niet ernstig ziek of dergelijke want dat gedoe over binnen 3 jaar overlijden ....... dat ken ik .
maar wat ik niet weet is dat als ik ineens 35000 euro op mijn bankrekening nummer krijg van voor de wet een onbekende voor mij wat moet ik dan doen ?
moet ik dit ergens aangeven ? of hoe zit dit juist ?
hij heeft op zijn bank tehoren gekregen dat hij dit enkel mag overschrijven?

bedankt voor alle hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2014 14:12

Zorg vooral dat je op papier hebt dat je deze schenking gekregen hebt! Stel samen in tweevoud een gedateerd, door beiden ondertekend document op waarin gesteld wordt dat de schenker u dat bedrag schenkt via overschrijving, en hiervoor geen enkele tegenprestatie vraagt, noch dat het geld ooit moet terugbetaald worden. U zal online wel voorbeeldteksten vinden voor zo'n schenking. Op die manier vermijd je achteraf discussies als er toch erfgenamen opduiken, of als je alsnog in ruzie raakt met de schenker, en deze dan beweren dat het geld een lening was en terugbetaald moet worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii

#3 , 13 jan 2014 16:04

Mocht je'r niet gerust in zijn dat jij nog minstens drie jaar blijft leven kan je je "ongerustheid" afkopen door 9% (*) registratierecht te gaan betalen op uw dichtsbijzijnde registratiekantoor (een notaris komt daar niet aan te pas) : je moet op het registratiekantoor het bewijs van schenking voorleggen evenals het rekeninguittreksel dat bewijst dat je het geld gekregen hebt. (*) 9% is het "hoogste" tarief in Vlaanderen tussen derden (incluis bv tante aan kinderen van een broer/zus)

Reclame

succes-sie

#4 , 13 jan 2014 20:13

Ik zou zeker niet twijfelen om deze schenking te laten registreren (ik dacht à 7% i.p.v. 9%).

Ken mensen : hebben in 2008 50.000 EUR geschonken gekregen. Schenker is overleden in 2009. Eind 2013 heeft de overheid een bankonderzoek gedaan : gevolg : schenking is boven water gekomen.

Gevolg : te betalen successierechten : 32.500 EUR; te betalen boete : 6.500; te betalen intresten : 9.100 EUR.

Blijft over : 1.900 EUR...

Dank krijg je eens 50.000 EUR...

Deze schenking kan je perfect onderhands opmaken (hiervoor dien je niet naar de notaris te gaan).

wanton

#5 , 13 jan 2014 20:51

Als er geen reservatiare erfgenamen - afstammelingen!- zijn bij de schenker , is die gift definitief verworven. Een registratie - met betaling van 7 % aan rechten - is wel te overwegen. Hij kan nog in goede gezondheid vertoeven , maar misschien staat er eens een boom in de weg....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”