Erft een stiefzoon?

workingmum
Topic Starter

Erft een stiefzoon?

#1 , 16 jan 2014 11:19

Hoi allemaal,

mijn partner en ik hebben samen één zoontje en ik heb een zoontje uit een vorige relatie. Wij trouwen binnenkort en nu vroeg ik me af hoe het zit qua erfrecht. Erft mijn eerste zoontje van mijn nieuwe partner (zijn stiefzoon dus)?

Groetjes
workingmum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 16 jan 2014 11:48

In principe niet, tenzij je nieuwe partner je zoon als erfgenaam in een testament benoemt.

Wat wel kan is dat hij misschien onrechtstreeks erft (als je partner eerst komt te overlijden, en jij erft van je partner) kan je eerste zoontje mogelijks via jou van zijn stiefvader erven.

Is er een huwelijkscontract tussen jullie?

workingmum
Topic Starter

#3 , 16 jan 2014 12:01

Wij gaan trouwen met een huwelijkscontract omdat ik een woning bezit die gemeenschappelijk zou worden.

Reclame

KimSe

#4 , 16 jan 2014 12:29

ik neem aan dat jullie dan huwen onder het wettelijk stelsel?

wordt er een keuzebeding opgenomen? (een keuzebeding houdt in dat er een aantal mogelijkheden opengehouden worden waarop het gemeenschappelijk zal vererft worden op het ogenblik van het overlijden van de eerststervende)

workingmum
Topic Starter

#5 , 16 jan 2014 12:38

We willen idd huwen onder het wettelijk stelsel.

Een keuzebeding? Over welke mogelijkheden gaat dit dan?

duma

#6 , 16 jan 2014 12:56

http://www.notaris.be/erven-schenken/su ... cessiedruk" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou er wel rekening mee dat zodra er kinderen zijn die niet van beiden zijn er beperkingen zijn. Uw kinderen, en vooral uw niet-gemeenschappelijk kind, zullen dus steeds hun reservatair deel erven.
Dat houdt ook in dat u het huis wel in de gemeenschap kan brengen, maar dat wanneer u overlijdt, dit verrekend zal moeten worden.

KimSe

#7 , 16 jan 2014 13:16

Gezien jullie toch met een huwelijkscontract willen huwen denk ik dat jullie beter uitleg vragen bij jullie notaris voor jullie specifieke situatie.
Hij zal veel concreter kunnen antwoorden op jullie eventuele vragen en oplossingen "op maat" kunnen voorstellen...

wanton

#8 , 16 jan 2014 18:27

Door het huis in de gemeenschap te brengen , wordt het reservatair deel van het kind reeds aangetast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#9 , 17 jan 2014 08:37

Tenzij er voldoende cash is, niet?

wanton

#10 , 17 jan 2014 12:24

Dat kan zo zijn op het moment van inbreng , maar garandeert niets voor later bij het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#11 , 17 jan 2014 14:56

Ik bedoelde: 'genoeg cash bij overlijden'. Sorry :)

j.demoor

#12 , 18 jan 2014 08:43

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen die niet gemeenschappelijk zijn worden benadeeld.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
*“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”