erfrecht bij stiefkinderen

ABCD
Topic Starter

erfrecht bij stiefkinderen

#1 , 16 jan 2014 12:16

Hallo,

Hoe zit dit met erfrecht bij stiefkinderen.
De vader heeft twee kinderen A en B uit een vorige relatie, zijn vriendin, een moeder met twee kinderen uit een vorige relatie. Vader woont samen met vriendin en haar twee kinderen C en D. Die zijn wel onlangs het huis uit.
Ze zijn niet gehuwd maar gaan dit overwegen van wel te doen.
Wie zal wat erven?
Is het zo dat de kinderen van de vader die niet bij hen woonden zouden benadeeld zijn indien ze huwen?
Kan iemand daar meer uitleg over geven?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 jan 2014 12:24

Elk kind erft van zijn eigen ouders.
Kind A en B erven dus van de man (en zijn ex, hun moeder).
Kind C en D erven van de vrouw (en haar ex, hun vader)

De kinderen van de vader zullen absoluut niet benadeeld worden indien de man en de vrouw huwen. Zij zijn en blijven zijn reservatiare erfgenamen.

KimSe

#3 , 16 jan 2014 12:27

Een en ander hangt ook wel af van het huwelijksvermogensstelsel waaronder de partners zouden trouwen.

Niets belet hen om de overlevende partner te bevoordelen tov de kinderen (zonder aan het reservatair deel te komen!)
Op die manier worden de kinderen van de langstlevende partner natuurlijk wel bevoordeeld, al is het dan onrechtstreeks...

Reclame

ABCD
Topic Starter

#4 , 16 jan 2014 12:41

Ik had gehoord dat inwonende kinderen dan ook zullen erven van hun stiefvader maar de kinderen die nooit bij dit gezin inwoonde niet zullen erven van hun stiefmoeder..

duma

#5 , 16 jan 2014 12:50

Absoluut onwaar.

wanton

#6 , 16 jan 2014 18:25

Een en ander hangt ook wel af van het huwelijksvermogensstelsel waaronder de partners zouden trouwen.

Dit is in elk huwelijksstelsel hetzelfde. De vrouw erft het vruchtgebruik van de hele erfenis , inclusief van de gezinswoning. Hierdoor kan ze levenslang blijven wonen. De kinderen erven tot haar overlijden de blote eigendom.

De man kan , via testament , maximum 1/3 aan zijn partner geven. Hierdoor worden idd de stiefkinderen uiteindelijk bevoordeligd.
Ik zou verder aanraden dat het koppel gebruik maakt van de zgn. wet-Valkeniers. Hier maken zij de (wederzijdse) afspraak dat het vruchtgebruik bij overlijden beperkt blijft tot de gezinswoning. Dit betekent dat gelden en eventuele ander onroerende goederen , bij overlijden van één partner , direct in volle eigendom aan de kinderen toekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KimSe

#7 , 17 jan 2014 08:56

Wanton,
Behoudens vergissing van mijn kant kunnen de partners perfect huwen onder het wettelijk stelsel met bijvoorbeeld toevoeging van een keuzebeding.
De toekenning van het beschikbaar deel aan de langstlevende partner hoeft volgens mij niet noodzakelijk via testament geregeld te worden...

Dit heeft heel andere implicaties dan wanneer de partners bijvoorbeeld zouden huwen onder het stelsel van scheiding van goederen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”