Uitlenen bedrijfsbeheer

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

Uitlenen bedrijfsbeheer

#1 , 16 jan 2014 22:18

Beste mensen

Ik bevind me in een situatie waar ik mijn vader mijn akkoord heb gegeven tot het gebruik van mijn bedrijfskennis zodat hij een cafe kan starten. (zogenaamd bewijs van bedrijfskennis geleverd door 3de persoon).
Ik heb als loontrekkende echter geen enkel benul van de gevaren, financiele gevolgen, aansprakelijkheden, verantwoordelijken, etc welke ik me hierbij op de hals jaag.

Nu bijna 2 jaar later zit mijn vader zwaar in de schulden tot €10.000..

Vragen:
1. Welke financiele gevolgen kan dit hebben voor mij ( in geval van wanbeheer van de zaak en faillissement en schulden )
2. Wat als ik eruit zou stappen, wat zijn de gevolgen voor de zaakvoerder (mijn vader) ?
3. Wat raden jullie mij aan?

Mvg,

Vanhaelst Matthias

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2014 22:27

Welke functie hebt u in de zaak?
of enkel aandelen?

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

#3 , 16 jan 2014 22:43

Ik werk niet in de zaak en ik heb ook geen aandelen. Er is maar 1 ding dat ik heb gedaan en dat is mijn bedrijfsbeheer uitlenen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2014 22:47

Ik werk niet in de zaak en ik heb ook geen aandelen. Er is maar 1 ding dat ik heb gedaan en dat is mijn bedrijfsbeheer uitlenen.
Hoe doet men dat zonder enige "functie" in de onderneming???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#5 , 16 jan 2014 22:51

Kan dus niet een zaakvoerder, werknemer kan zijn bedrijfsbeheer uitlenen.
eens lezen :
http://www.activum-boekhouders.be/archi ... ijfsbeheer" onclick="window.open(this.href);return false;

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

#6 , 16 jan 2014 22:58

Wilt U zeggen dat ik ben aangesteld als zelfstandige helper 1ste, 2de of 3de graad? Mij werd namelijk gezegd van zenito en unizo dat kinderen ook hun bedrijfsbeheer kunnen uitlenen. Dit is familie in de 1ste graad. Ik ben rond februari vorig jaar 1 maand werkloos gevallen en heb toen geen uitkering gehad wegens dit probleem. MAAR éénmaal voorgelegd aan mijn vakbond is alles in orde gekomen. Die weten dat ik totaal geen loon of hulp aan de zaak bied of krijg.

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

#7 , 16 jan 2014 23:07

By the way: het is een éénmanszaak.. Vergeten te melden.

denlowie

#8 , 17 jan 2014 10:44

Kinderen, zusters en broers, en ouders en grootouders tot de 3 de graad kunnen hun beroeps kennis uitlenen aan elkaar, Als je vader in financiële moeilijkheden komt heb je daar ook niks mee te zien, een boekhouder word ook niet(normaal) verantwoordelijk gesteld voor de financiële toestand van hun klanten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

#9 , 17 jan 2014 17:31

Dankuwel denlowie!

Franciscus

#10 , 18 jan 2014 14:11

Daar staat het antwoord dan ook in de aangehaalde link : eenmanszaak... :D

Maar opletten.... bij controle van een of andere instantie.... van politie tot sociale wetten en arbeidscontroledienst mag men u nooit achter de toog aantreffen alleen ervoor.

Matthias Vanhaelst
Topic Starter

#11 , 18 jan 2014 14:16

Geen probleem, zal ik nooit doen ;)

denlowie

#12 , 18 jan 2014 14:40

Maar opletten.... bij controle van een of andere instantie.... van politie tot sociale wetten en arbeidscontroledienst mag men u nooit achter de toog aantreffen alleen ervoor.
Als men geen vervangingsinkomen heeft mag men zijn ouders helpen in een één mans zaak, op voorwaarde !

1/ De hulp is slechts occasioneel en tijdelijk.

2/ De hulp wordt minder dan 90 dagen per jaar uitgeoefend.

3/De werkgever mag geen loon of andere vergoeding betalen aan het familielid dat komt helpen in zijn zaak.

4/ De aangeboden hulp moet dus volledig gratis zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”