vergoeding waterschade

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

vergoeding waterschade

#1 , 16 jan 2014 16:21

We hebben waterschade geleden in een appartement dat we verhuren. De oorzaak is vastgesteld door lekzoekbedrijf, schade-experts hebben de schade vastgesteld en begroot.
De aan ons te vergoeden schade ligt onder het in de blokpolis vrijgestelde bedrag. De eigenaar en de huurder van het bovenliggend appartement waar zich de oorzaak van onze schade situeert moeten elk 50 percent van de schade rechtstreeks aan ons betalen.

Echter: Enkele maanden later hebben noch de eigenaar, noch de huurder aan ons betaald. Herinneringen blijven onbeantwoord. We weten ook niet of de oorzaak van de schade is hersteld waardoor ik aarzel om de schade nu reeds in ons appartement te laten herstellen. Maar onze huurder begint daar nu lastig over te doen.

Het appartement is eigendom van mezelf (helft in blote eigendom) en van mijn moeder (volle eigenaar voor de helft; vruchtgebruik over mijn aandeel).

Hoe dit best aanpakken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jan 2014 20:30

Beiden aangetekend in gebreke stellen en verwittigen dat bij gebrek aan respons u verplicht zal worden op hun kosten het vredegerecht in te schakelen.

basejumper

#3 , 17 jan 2014 19:48

Normaliter geniet u van rechtsbijstand in uw woningverzekering voor verzekerde schadegevallen.
Bespreek dit met je verzekeraar en laat hen administratief/juridisch de nodige stappen ondernemen om je vergoeding af te dwingen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

roharro
Topic Starter

#4 , 17 jan 2014 19:51

Normaliter geniet u van rechtsbijstand in uw woningverzekering voor verzekerde schadegevallen.
Bespreek dit met je verzekeraar en laat hen administratief/juridisch de nodige stappen ondernemen om je vergoeding af te dwingen.
Het gaat hier over een blokpolis en volgens de syndicus en de makelaar zou er geen rechtsbijstand in die polis zitten.

Vandebos

#5 , 17 jan 2014 21:19

Dan dien je terug te kunnen vallen op je rechtsbijstand familiale?

roharro
Topic Starter

#6 , 17 jan 2014 21:37

Dan dien je terug te kunnen vallen op je rechtsbijstand familiale?
Mijn familiale heeft rechtsbijstand voor niet-contractuele schade. Ik denk dus dat ik daar desnoods kan op terugvallen wat mij betreft, maar ik ben slechts blote eigenaar van de helft van dat appartement. Mijn moeder(die de andere helft bezit alsook het vruchtgebruik) die in een woonzorgcentrum woont heeft dergelijke verzekering niet.

roharro
Topic Starter

#7 , 18 jan 2014 20:59

Het wordt ingewikkeld. Ik wilde als eerste stap de eigenaar van dat appartement een AS sturen.
Hier begint de miserie al: er zijn zes eigenaars in onverdeeldheid volgens de syndicus. Bovendien heeft de syndicus noch hun namen, noch hun adressen.
De persoon waar de syndicus de rekeningen naartoe stuurt is familie van één van de eigenaars maar zelf geen eigenaar.
Ook de huurder die het appartement bewoont kent enkel deze laatste persoon.
En die persoon weigert me de adressen van de eigenaars te geven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2014 11:36

Als je een legger bij het kadaster aanvraagt krijg je toch ook de lijst der eigenaars van het kavel.

Terug naar “Archief”