HANDGIFT

mikie
Topic Starter

HANDGIFT

#1 , 29 jan 2008 22:38

Ik heb meer 5 jaar geleden een aangetekende brief thuisgekregen waar in stond dat ik een bepaald bedrag zou krijgen via een handgift van mijn moeder.
Ik weet dat na 3 jaar er geen successierechten moet betaald worden.
Na het overlijden van mijn moeder eist plotseling mijn broer de helft op van deze handgift.
Weet er iemand of dit zomaar kan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 jan 2008 23:22

Mijn ouders deden dit naar gewoonte ook!
Heeft je broer niet hetzelfde bedrag gekregen? Hoe komt hij anders te weten dat jij een handgift hebt gekregen?
Je moeder kan je anderzijds ook bevoordeeld hebben. Ze heeft het recht een stukje van haar geld weg te schenken, maar dit bedrag mag de verhouding niet te buiten gaan.
Kan je de rekeninguittreksels van je moeder nog natrekken? Als je de juiste datum kent van deze gift (deze gebeurt via de bank) kost het weinig moeite of geld om het rekeninguittreksel van die week op te vragen.
Thuis waren ze met 4 kinderen. Mijn zus en ik belde elkaar telkens op als er zo van die geheimzinnige aangetekende zendingen binnen kwamen. Van elkaar wisten we alles, maar niet van hetgeen onze broers kregen.

wanton

#3 , 29 jan 2008 23:24

Ja , dit kan.
Indien uw moeder geen testament heeft gemaakt of in vermelde brief heeft geschreven dat U die gift ' buiten erfdeel' krijgt , moet bij de verdeling van haar nalatenschap die som terug in de pot komen. De wettelijke verdeling gebeurt immers op basis van de zgn. fictieve massa , dwz. het huidig vermogen PLUS alle vroegere schenkingen, aan de huidige waarde. Indien uw broer dus niets gehad heeft aan schenkingen , kan hij de helft opeisen van uw schenking.
Het principe bij schenkingen zou moeten zijn , om dergelijke problemen te voorkomen : Geef aan al uw kinderen steeds evenveel van hetzelfde.
Vermelde situatie kan ook voorkomen wanneer het ene kind vb. een bouwgrond krijgt en het ander geld. Zoveel jaren later is die grond veel meer waard en kan geeist worden dat het verschil aan de ander wordt betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mikie
Topic Starter

#4 , 29 jan 2008 23:30

Bedankt voor jullie reactie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”