Beslag na verschoning

Elona2
Topic Starter

Beslag na verschoning

#1 , 21 jan 2014 20:16

In heb een faillissement achter de rug en werd recentelijk verschoonbaar verklaard. :oops:

Toch wordt er door een leasemaatschappij beslag gelegd op de terug te krijgen personenbelasting.

Kan dit?

Faillissement is van 3 jaar geleden, dus ik heb van deze leasefirma en de contracten geen directe gegevens meer.

Kan het zijn dat ik ook na verschoonbaar verklaard te zijn nog opdraai voor schulden aangaande een leasing uit het verleden, of vervallen deze sowieso?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2014 20:48

Alle schulden van voor datum van het vonnis van het faillissement vervallen door je verschoonbaar.

Je maakt een kopie van je vonnis en je stuurt het naar leasing maatschappij of naar de deurwaarder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elona2
Topic Starter

#3 , 21 jan 2014 21:22

Iemand heeft me ongerust gemaakt door te vertellen dat zoiets in een leasingovereenkomst kan staan, dat je als je al dan niet verschoonbaar bent verklaard, toch verbonden blijft aan de leasingovereenkomst. Dus ook de eventuele schulden dient af te lossen?
Kan dit?
Ik heb na zovele jaren geen exemplaar voor handen van de toenmalige leasingovereenkomst, dus ik kan het niet nagaan.

Reclame

denlowie

#4 , 21 jan 2014 21:31

Dat dit misschien kan instaan dit weet ik niet !

Maar dit is niet wettelijk, als je
niet
verschoonbaar bent dan komt men na de sluiting van het faillissement de schuld opnieuw eisen.

Maar als je verschoonbaar bent dan zijn al je schulden(uitgezonderd onderhoudsgeld en geld van verkeersslachtoffers) en al je ander contracten en schulden van voor het faillissementsvonnis die zijn weg !

De leasing maatschappij kan je niks doen !

Elona2
Topic Starter

#5 , 21 jan 2014 21:41

Dat maakt me al iets geruster.

Ik hoop dat dat idd het geval is.

Ik ben ondertussen een alleenstaande mama van 2 kids, dus ik kan het best missen.

Franciscus

#6 , 21 jan 2014 22:00

Hangt dat niet af van wie contract heeft getekend?

U als persoon of u als zaakvoerder?

denlowie

#7 , 21 jan 2014 22:06

Hangt dat niet af van wie contract heeft getekend?

U als persoon of u als zaakvoerder?
Franciscus u verward dit hier met een vennootschap, het was hier de persoon die tekende , want een vennootschap kan niet verschoonbaar verklaart worden !

Franciscus

#8 , 21 jan 2014 22:16

Juist natuurlijk .... het is de zaakvoerder in kwestie die verschoond is... :oops:
Een vriend van mij is net verschoonbaar verklaart ... als zaakvoerder en dat speelde nog eventjes in mijn gedachte mee.
Alweer een bank achteruit... 8_)

j.demoor

#9 , 23 jan 2014 08:52

“Art.72.De bekende of onbekende schuldeisers die in gebreke blijven hun schuldvorderingen aan te geven of te bevestigen , komen niet in aanmerking voor de uitdelingen...Art.82.Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers...Art.99.Het bedrag van het actief van de gefailleerde wordt onder de schuldeisers verdeeld naar evenredigheid van hun vorderingen en...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet.)

‘Daar de schulden van de boedel in ieder geval na het vonnis van faillietverklaring zijn ontstaan,is de verklaring van verschoonbaarheid er niet op van toepassing‘[Cass. 5 oktober 2007(België/H.Y.),R.W.2010-11,381].

‘In heb een faillissement achter de rug en werd recentelijk verschoonbaar verklaard’

De vraag rijst of ‘kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers’ ook de schuldeisers omvat die zich niet als zodanig aangaven in het faillissement en dus ook daarin geen partij waren. Vergelijk met de schulden hierboven die na het vonnis van faillietverklaring zijn ontstaan
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#10 , 23 jan 2014 09:20

Inderdaad. Het gebeurt soms dat sommige schuldeisers met opzet geen schuldvordering indienen om alsnog te kunnen vorderen.

denlowie

#11 , 23 jan 2014 12:01

Inderdaad. Het gebeurt soms dat sommige schuldeisers met opzet geen schuldvordering indienen om alsnog te kunnen vorderen.

De ervaring heeft me geleerd dat deze truken van de foor niet werken !

Art. 110. De verschoonbaar verklaarde gefailleerde wordt geacht gerehabiliteerd te zijn.

Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers. <W 2005-07-20/32, art. 9, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>

En met de nieuwe wet kan een gesloten faillissement nooit meer heropend worden.

Elona2
Topic Starter

#12 , 26 jan 2014 22:06

Contact opgenomen met de leasingmaatschappij -> kopie van het vonnis doorgezonden -> antwoord gekregen dat men niet had doorgekregen dat ik verschoonbaar werd verklaard en dat ze meteen alles zouden rechtzetten.

Opgelucht! Het waren bange dagen.

denlowie

#13 , 26 jan 2014 22:09

Allee eind goed is alles goed !

Ook de banken moeten zich aan de wetten houden !!

Terug naar “Archief”