Beste Juridisch Forum,
Al enige tijd zit ik met een probleem en ik hoop dat jullie hier mij misschien bij kunnen helpen. Het is een heel verhaal, dus ik hoop dat er iemand de tijd voor kan nemen om het door te lezen. Alvast heel erg bedankt!
Vorig jaar verbleef ik voor ruim een half jaar in Japan. Tijdens mijn verblijf had ik mijn moeder de rechten gegeven om mijn geld te beheren. Dit doordat net voordat ik naar Japan ging, ING moeilijk deed en nieuwe passen aan het uitdelen waren en vervolgens de oude blokkeren. Mocht mijn pas geblokkeerd worden, kan mijn moeder het een en ander regelen.
In deze tijd kreeg mijn zusje een relatie. Deze jongen had geld nodig en mijn moeder die nogal goedgelovig is zette een leenovereenkomst met hem op en leende hem toen 1000 euro uit. Deze 1000 euro haalde ze van mijn rekening af. Ik had altijd gezegd dat als ze in financiële problemen zou komen, ze van mij geld mocht lenen. Dit werd een lange tijd verzwegen, totdat het aan het licht kwam. Ik schrok er van, maar er werd mij verteld dat het geld z.s.m. terug gestort zou worden. De jongen zou namelijk zijn auto verkopen en dat zou genoeg opleveren om mij in 1 keer terug te kunnen betalen.
Na thuiskomst ontmoette ik de jongen en hij was op het eerste gezicht heel erg aardig. Na een tijdje begon hij raar gedrag te vertonen wat uiteindelijk uit de hand liep. Ik zal deze details jullie besparen. Na ongeveer 7 maanden na ik hem had ontmoet ging het uit tussen mijn zusje en hem, maar ik had nog steeds geen cent ontvangen van de 1000 euro. Elke keer werd ik gewezen op het feit dat hij zijn auto moest verkopen. Ik heb tevens nooit een auto gezien van hem, maar dat terzijde. Toen ik mijn zusjes spullen bij zijn thuis ging halen, bracht ik nog even de 1000 euro ter sprake. Zijn moeder wist mij te verzekeren dat ik elke maand van haar 200 euro zou krijgen om dan na 5 maanden het hele bedrag te hebben. Dit is 3 keer gebeurd en daarna heb ik niks meer ontvangen.
Na meerdere e-mailtjes te hebben gestuurd wilde ik aangifte gaan doen bij de politie. Na dat te hebben gemeld in mijn laatste e-mailtje wist hij mij ineens wel te vinden. Hij vertelde mij dat hij mij inderdaad nog 400 euro verschuldigd is, maar dat er geen termijn in het leenovereenkomst vastgesteld is. Dat klopt, maar die leenovereenkomst is nooit door mij ondertekend. Dat is opgesteld door mijn moeder en hem. Wel zijn er mondelinge afspraken gemaakt dat 1. ik zou het bedrag krijgen als zijn auto verkocht zou worden en 2. ik zou maandelijks 200 euro krijgen. Ik heb hier en daar gelezen dat mondelingen overeenkomsten niet bewezen kunnen worden en dat ik daar dus geen houvast aan heb. Hij wist mij tevens te vertellen dat als ik aangifte zou doen dit een valse aangifte zou zijn. Ik zou geen bewijs hebben en de aangifte zou zich dan omkeren naar mij. Ik zou dan de dader worden en veel geld moeten betalen voor allerlei politiekosten, etc. Hij blijft voet bij stuk houden dat er geen termijn is vastgesteld en ik dus maar moet wachten wanneer het hem uit komt.
Zoals jullie kunnen lezen is het een erg lang verhaal, maar ik voel mij erg in het nauw gedreven. Ik heb zelf niet veel verstand van het recht en ik hoop via dit forum jullie advies te kunnen krijgen over deze situatie.
Alvast bedankt voor jullie reacties en het lezen van mijn lange verhaal.
Michel