Verlijden akte

gouranga
Topic Starter

Verlijden akte

#1 , 23 jan 2014 13:59

Ik heb onlangs een huis gekocht. Het compromis werd getekend.
Twee weken na het tekenen van het compromis belt het immokantoor of het niet mogelijk is dat de huidige bewoners van het huis geen twee weken in de woning kunnen blijven.

Is dit een gebruikelijke praktijk?
Het immo kantoor laat uitschijnen dat dit de normaalste zaak van de wereld is.
Ik dacht dat het verlijden van de akte inhield dat je dan ook effectief de sleutel van het huis krijgt.

Stel dat ik zou toelaten dat de huidige bewoners 7 dagen de tijd krijgen om te verhuizen, is dit voor mij op een of andere manier nadelig?

Ik had eens gedacht om met de verkopers een praatje te gaan maken, maar het immo kantoor heeft dit liever niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 23 jan 2014 14:03

Dit kan inderdaad voorkomen, wanneer de huidige eigenaars bijvoorbeeld niet tijdig zouden kunnen verhuizen...
Daar moeten wel duidelijke afspraken over gemaakt worden en misschien zorg je ook best dat deze op papier staan (vóór de notariele akte, zodat er op dat moment zeker geen discussie meer kan ontstaan)

Je kan dit doen "uit goede wil" en kosteloos, maar er kan ook mogelijks een vergoeding tegenover staan (wat meestal het geval is indien het een langere termijn betreft)

Het is zoals jullie onderling overeenkomen natuurlijk, vandaar dat ik het eigenaardig vind dat het immo kantoor niet wil dat je contact opneemt met de huidige eigenaars...
Dat is toch je goed recht?

KimSe

#3 , 23 jan 2014 14:04

misschien nog een extra tip:
Laat misschien ook opnemen dat je pas alle kosten op jou neemt vanaf de datum dat de huidige eigenaars ook effectief het huis verlaten hebben
(bvb onroerende voorheffing en eventuele andere belastingen)

Reclame

gouranga
Topic Starter

#4 , 23 jan 2014 14:37

Immokantoor haalt aan dat ze dit zien als een extra service naar hun klanten...

Achterliggende reden is dat de verkopers het geld nodig hebben voor de aankoop van hun nieuwe woonst.
De eigenaar van die woning had aangegeven dat ze er niet in mochten voordat de akte verleden was.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 jan 2014 14:40

Immokantoor haalt aan dat ze dit zien als een extra service naar hun klanten...

Achterliggende reden is dat de verkopers het geld nodig hebben voor de aankoop van hun nieuwe woonst.
De eigenaar van die woning had aangegeven dat ze er niet in mochten voordat de akte verleden was.
Maar dan moeten ze wel de wetten respecteren....alle hangt hier enkel af van uw goodwil, niet van de klantvriendelijkheid van het immokantoor...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

loeki

#6 , 23 jan 2014 15:10

verkoop..........akte verlijden bij notaris...............woning leeg opleveren
langer blijven...................goed beschrijven op voorhand....................en betalen

woord op woord...................nooit doen, want dan kan het lang duren voordat de woning beschikbaar is

KimSe

#7 , 23 jan 2014 15:22

Vraag dan dat de beide akten op dezelfde dag ondertekenen...
Dan is er al geen probleem over betaling en kan de termijn van 2 weken mogelijks verkort worden naar een aantal dagen (louter om de verhuis te regelen)

Sirkii

#8 , 23 jan 2014 20:35

Sta op uw strepen. Je hebt recht op het genot vanaf de dag van ondertekening van de akte. Stel als je dat wil een kortlopend huurkontrakt op van bv 40€ per dag (met bv een maximum van 30 dagen) Ze moeten anders maar naar de bank gaan voor een (duur) overbruggingskrediet. Zorg ook dat je vanaf de dag van ondertekening van de akte uw eigen brandverzekering hebt etc. Overname tellers vanzelfsprekend maar bij de verhuisdatum.

In de compromise die je getekend hebt zal ongetwijfeld staan dat het goed vrij en onbelast is op de dag van't verlijden van de akte.

Terug naar “Kopen”