1 zoon beheert geld van mijn moeder

Loria
Topic Starter

1 zoon beheert geld van mijn moeder

#1 , 23 jan 2014 14:30

Mijn moeder is alleen en heeft drie kinderen die onderling niet goed overeenkomen. 1 zoon beheert haar financiën, niets officieel, maar ze geeft hem er de toestemming toe. Mijn moeder is er vrij naief in. Ik weet niet of hij al iets zou gestolen hebben, maar het is geen gezonde situatie. Hij is ook de enige die een sleutel heeft.
Hij heeft ook zicht op alles wat ze doet. Ze moet zich bij hem voor het minste verantwoorden. Vorige week bracht ze me 6 blikjes tonijn mee van de aldi. Ze eet zelf geen vis en hij zag dat staan op haar rekening. Ik wou het eerst niet aannemen omdat ik wist dat er problemen zouden komen. Ik ben toen hard aangepakt omwille van zes blikjes tonijn. Is hier iets aan te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2014 14:43

Uw moeder mag blikjes tonijn geven aan wie ze dat wil geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Loria
Topic Starter

#3 , 23 jan 2014 15:19

Het gaat me over het feit dat het geen gezonde situatie is. Hij is zeer dominant tov haar. Neemt hij eens geld weg, dan is dat om iets van haar te betalen. Wij hebben er totaal geen zicht op. Ze voelt zich verplicht om verantwoording aan hem af te leggen waardoor ze bv. familieleden in nood niet durft te helpen ( behalve haar zoon en diens gezin). We zijn bijzonder bezorgd dat hij het misbruikt. Ze heeft ook altijd zeer veel cash in huis.

Reclame

LeenW

#4 , 23 jan 2014 15:34

Zijn het vermoedens of is er bewijs?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2014 16:21

Je kan altijd een externe bewindvoerder laten aanstellen

Loria
Topic Starter

#6 , 23 jan 2014 22:39

Ze is niet dement of niet ziek. Ze zou even goed naar de bank kunnen gaan om het te laten doen, maar haar zoon paait haar met de boodschap: maar mama, je moet die moeite niet doen, ik doe dat wel. Ze heeft al een paar keer geklaagd over het feit dat er geld was verdwenen dat nochtans in de kast lag. Die zoon is ook de enige van haar kinderen die een sleutel heeft van het appartement en hij komt daar regelmatig zitten als zij niet thuis is.

Franciscus

#7 , 23 jan 2014 23:04

En waarom geeft de moeder ook geen sleutel aan de andere kinderen?

Loria
Topic Starter

#8 , 24 jan 2014 10:23

Omdat ze gemanipuleerd wordt door die ene zoon. Mama, als je het aan je andere kinderen geeft, dan komen die hier te pas en te onpas binnen. Ik ben de enige die het goed met u meent en van die zaken en zij is zo naief om daar in te te trappen.

LeenW

#9 , 24 jan 2014 10:37

Omdat ze gemanipuleerd wordt door die ene zoon. Mama, als je het aan je andere kinderen geeft, dan komen die hier te pas en te onpas binnen. Ik ben de enige die het goed met u meent en van die zaken en zij is zo naief om daar in te te trappen.
Elk verhaal heeft 2 kanten natuurlijk. Zolang u niets kunt bewijzen en uw moeder geen nood heeft aan een bewindvoerder, valt hier m.i. juridisch weinig aan te doen.

Loria
Topic Starter

#10 , 24 jan 2014 10:57

Dus je mag één kind alle privileges geven en de andere buitensluiten, maw de kat bij de melk zetten?

LeenW

#11 , 24 jan 2014 11:37

Het zijn hier toch allemaal meerderjarige mensen met een normale geestelijke gezondheid?

Loria
Topic Starter

#12 , 24 jan 2014 11:51

Over die geestelijke gezondheid zou ik durven twijfelen. Die broer wordt heel snel agressief en grijpt iemand naar de keel wanneer hij zijn zin niet krijgt. Mijn moeder is erg bang van hem, lost daarvan heeft hij wel een perfecte job, huis, gezin,...

mava105

#13 , 24 jan 2014 12:35

Je zou de zaak ook via de vrederechter kunnen laten regelen (niet die van Oostende dan, want die is geschorst)

CityBird

#14 , 24 jan 2014 13:07

Dus je mag één kind alle privileges geven en de andere buitensluiten, maw de kat bij de melk zetten?
Jouw moeder is een individu en mag net zo goed als jij met haar geld doen wat zij wil.

Vreemd dat kinderen, meestal toch al 40-50 hier niet op een volwassen manier mee kunnen omgaan, terwijl deze ongelijke behandeling meestal ook al bestond tijdens de tienerjaren.

LeenW

#15 , 24 jan 2014 13:14

Over die geestelijke gezondheid zou ik durven twijfelen. Die broer wordt heel snel agressief en grijpt iemand naar de keel wanneer hij zijn zin niet krijgt. Mijn moeder is erg bang van hem, lost daarvan heeft hij wel een perfecte job, huis, gezin,...
Nogmaals, we zijn hier juridisch bezig, uw persoonlijke mening telt niet. Uw moeder mag haar geld geven aan wie ze wil, haar rekening laten beheren door wie ze wil en haar sleutel geven aan wie ze wil. Moest u naar de vrederechter willen stappen, moet u ervoor zorgen dat er bewijzen zijn voor hetgeen u beweert.

Terug naar “Archief”