Hier eerst het verloop van het ongeval:
Ik reed zoals gewoonlijk op de E17 Gent – Kortrijk op weg naar mijn werk.
Op het stuk voor de afrit Kortrijk Oost was er zoals wel vaker druk verkeer.
Gezien de R8 hier voor een stuk over de E17 loopt ontstaat hier vaak verkeersdrukte.
Omdat veel voertuigen de R8 op- en afrijden gaan veel vrachtwagens op de tweede rijstrook rijden.
Dit zorgt er dan weer voor dat snellere voertuigen van op de tweede rijstrook willen invoegen op de derde rijstrook.
Hierdoor gaat het verkeer vaak plots vertragen waardoor dikwijls gevaarlijke situaties ontstaan.
Gezien ik dagelijks langs deze weg naar het werk rij ben ik reeds vertrouwd met deze situatie.
Ik anticipeer hier dan ook op door ruim voldoende afstand te laten op mijn voorligger.
Zeker ook bij een nat wegdek, wat die dag ook het geval was.
Door de ruimte voor mij, gaan voertuigen echter vaak net voor mij gaan invoegen.
Ik reed op de derde rijstrook op een veilige afstand van mijn voorligger (voertuig A).
Een andere wagen (voertuig B) kwam invoegen van op de tweede rijstrook, achter voertuig A en enkele lengtes voor mij.
Na het invoegen vertraagde voertuig B.
Ook ik vertraagde door het gaspedaal te lossen om opnieuw meer afstand te nemen op mijn voorligger (nu voertuig B).
Op dit moment voegt een ander voertuig in op de derde rijstrook, net voor voertuig A.
Hierdoor gaat voertuig A bruusk remmen.
Ik zie dat voertuig A remt en ga meteen zelf ook remmen.
Ook voertuig B gaat remmen.
Terwijl ik aan het remmen ben zie ik hoe voertuig B nog uitwijkt naar rechts en inrijdt op voertuig A
Vlak hierna rij ik op mijn beurt achteraan in op voertuig B.
De politie komt erbij en stelt de aanrijdingsformulieren op voor een kop-staart aanrijding met 3 partijen.
Gezien ik de laatste in de rij ben zal ik wellicht aansprakelijk worden gesteld desondanks mijn defensief rijgedrag.
Kan ik hier nog iets tegen beginnen of is dit hopeloos?