rechtbank van eerste en laatste aanleg

lohabra
Topic Starter

rechtbank van eerste en laatste aanleg

#1 , 25 jan 2014 17:53

Beste,

Wat betekent de term "rechtbank eerste en laatste aanleg" ? Volgens mijn advocaat, zou dit betekenen dat tegen het vonnis van deze rechter geen beroep meer mogelijk is. Klopt dit ? Dus stel dat het vonnis in mijn nadeel zou uitvallen, heb ik dan écht geen enkele mogelijkheid meer ? Of is er toch nog een optie indien ik niet akkoord zou zijn met het vonnis ? (Er is nog geen vonnis, de pleidooien zijn wel al gehouden en de vrederechter houdt de zaak in beraad).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2014 18:05

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 49&t=38574" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat vrederechter betreft bedrag onder de €1240

lohabra
Topic Starter

#3 , 25 jan 2014 18:49

Bedankt alvast. Bedrag zit daar inderdaad onder. Dus, desgevallend bij een vonnis waarmee ik niet akkoord zou zijn ... kan ik niks meer ondernemen als ik 't goed begrijp ?

Reclame

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#4 , 29 jan 2014 17:43

U kan niet in beroep en heeft dus geen recht op een tweede aanleg waarin de zaak volledig ten gronde beoordeeld zal worden. Meestal zal het dus inderdaad einde verhaal zijn hier.

Dat u echt helemaal niets meer kan ondernemen is echter niet helemaal waar, gewoon minder waarschijnlijk en gezien het beperkte belang, financieel niet zo interessant:
Cassatieberoep is wel mogelijk in de gevallen die voor cassatie vatbaar zijn (schending rechtsregels, procedurefouten; geen geschillen over feitenkwesties). http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... _cassatie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook andere bijzondere rechtsmiddelen (herroeping gewijsde, verhaal op de rechter) zijn hoewel onwaarschijnlijk, nog mogelijk.

Na uitputting van alle nationale rechtsmiddelen zijn er nog wegen naar internationale rechtscolleges, die echter ook weer weinig waarschijnlijk zijn (schendingen mensenrechten en/of internationale verdragen).

Gezien het beperkte belang van de zaak (minder dan €1240) is het meestal echter intelligenter om het verhaal gewoon te laten eindigen...

lohabra
Topic Starter

#5 , 03 feb 2014 23:44

ok, bedankt voor uw toelichting. Eerst maar afwachten wat het verdict wordt.

Terug naar “Archief”