lang verhaal belangrijke vraag ...

birdie71
Topic Starter

lang verhaal belangrijke vraag ...

#1 , 24 jan 2014 08:56

oke mijn schoonmoeder was nog getrouwd met haar eerste echtgenoot toen mijn man in de jaren 60 werd geboren uit een relatie met een andere man , hij kreeg dus bij geboorte de naam van mijn schoonmoeder haar eerste echtgenoot en niet die van zijn feitelijke vader ...mijn schoonvader heeft het echter nooit echt nodig gevonden om zijn zoon ( mijn man ) zijn echte naam te geven dat was niet nodig vond ie iedereen wist toch dat hij de vader was enz ....nu is echter mijn schoonvader onlangs overleden en zou volgens de notaris alles naar zijn 2e echtgenote gaan , want schoonmama is ook al verscheidene jaren geleden overleden ...volgens de notaris zou mijn man indien hij kon bewijzen dat hij de zoon was ( wat iedereen weet en ook ziet ) recht hebben op de helft vd nalatenschap van mijn schoonvader ...hoe kunnen wij dit nu aantonen ? hoe kunnen wij dit zwart op wit laten bevestigen ? met bv getuigen uit die tijd , stiefbroers en zussen ? want die zijn er uit het eerste huwelijk van mijn schoonmama en haar toenmalige echtgenoot , of zou dit enkel via dna kunnen ? of kan de huidige vrouw een document ondertekenen waarin bv staat dat zij weet dat het vader en en zoon dat haar echtgenoot haar dat zelf gezegd heeft ?
hopelijk kan er wat begrip op komen ..t'is een vrij vreemde situatie ....
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
birdie71
Topic Starter

#2 , 28 jan 2014 20:23

niemand die hier advies over heeft ....

Mariette

#3 , 28 jan 2014 20:38

voor zover ik weet is het nu te laat om als wettelijke zoon te worden erkend. Ook had zijn biologische vader zelfs de mogelijkheid om een deel van zijn erfdeel aan zijn biologische zoon over te maken: dat is dus ook niet gebeurd?

Maar uw vader zou dan weer wèl moeten erven van zijn juridische vader, zelfs al is dat geen biologische vader.

Reclame

van damme gf

#4 , 30 jan 2014 10:09

notaris heeft gelijk - problematiek betreft bezit van staat
ken een gelijkaardig geval maar is te lang om uit te leggen hier
altijd mogelijk indien gewenst te communiceren via PB
Laatst gewijzigd door Vandebos op 30 jan 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Emailadres verwijderd.

werkstudent

#5 , 02 feb 2014 12:48

Er kan nog altijd een DNA-test gedaan worden (mits de vader niet gecremeerd is).
Echter, een kind heeft slechts 1 vader: u zal het vaderschap van de vader "op papier" van uw man moeten betwisten en daarvoor is hoogstwaarschijnlijk de termijn al verlopen (al laat men daar sinds kort door rechtspraak van het Grondwettelijk Hof iets meer ruimte, maar in geval van een overleden nieuwe vader wordt dat moeilijk denk ik).
U kan het dus proberen, maar geen absolute kans op succes.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”