uit elkaar gaan (me vent wil keuken uitbreken !!!!!)

emmaatje
Topic Starter

uit elkaar gaan (me vent wil keuken uitbreken !!!!!)

#1 , 27 jan 2014 10:19

Het is eindelijk zover na jaren samen te wonen met een vent die mij slecht behandelt en waar ik niet meer van hou, heb ik ervoor gekozen om de stap te zetten en uit elkaar te gaan. Ik wil natuurlijk eerst eens informatie inwinnen voor ik de stap zet.
Het huis staat op mijn naam omdat ik die al had voor we samen zijn gaan wonen.
Zijn papa heeft dan wel een nieuwe keuken geplaatst (zelf gemaakt), dus alle materialen en toestellen die daarin zitten heeft hij aangekocht.
Hij wou zo ook het gevoel hebben dat het huis een deel van hem was.
Nu dreigt hij ermee als ik hem buiten zet dat hij die keuken (die een vast deel in het huis is) gaat afbreken en meenemen.
Alle toestellen in de keuken zijn vaste elementen dus bijv geen losse frigo of oven die je zomaar kan meenemen.
Het werkblad heb ik betaald en dat zou hij dan wel erin laten, maar de deurtjes die in vol hout zijn zou hij ervan halen en alle pottenbakken enzo.

De vraag is nu kan hij dit zomaar doen?
Kan ik de keuken laten registreren bij een notaris alvorens ik hem buiten zet?
We zijn gewoon feitelijk samenwonend.

alvast bedankt.
Groeten
Laatst gewijzigd door emmaatje op 27 jan 2014 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
emmaatje
Topic Starter

#2 , 27 jan 2014 10:21

Wat ik ook nog wou zeggen wat belangrijk is, ik heb altijd de keuken willen uitbetalen moesten we uit elkaar gaan, maar dat wil hij niet.

octopus

#3 , 27 jan 2014 13:04

Ik denk niet dat hij het recht heeft de kk af te breken. Waarschijnlijk kan hij een vergoeding vragen voor de keuken, maar hij moet hem laten waar hij is.

Reclame

LeenW

#4 , 27 jan 2014 13:06

Heeft hij facturen van de aankoop?

emmaatje
Topic Starter

#5 , 27 jan 2014 13:25

hij en zijn pa hebben alle materialen die nodig waren voor de keuken te maken aangekocht, ik heb nooit iets gezien van facturen, dat hebben zij in hun bezit, de toestellen zijn onder andere ook in de keuken ingewerkt bijv oven en microgolf en frigo zijn inbouw, hij heeft altijd gratis in dit huis mogen wonen (aangezien ik zelf de pacht betaalde), en toch wil ik de keuken overkopen eerlijk is eerlijk,

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#6 , 28 jan 2014 17:28

Als de keuken op bestendige wijze bevestigd is en niet weggehaald kan worden zonder beschadiging, is deze onroerend geworden door incorporatie. Deze maakt dus deel uit van het onroerend goed (huis, appartement). Stel dat er een losse frigo zou staan, mag hij deze uiteraard wel meenemen als die van hem is, daar deze eenvoudig vervangbaar is.

Hij kan uiteraard een vergoeding vragen voor zijn inbreng (niet de aankoopwaarde, maar de werkelijke waarde op ogenblik schatting. U kan een waardeafschrijving toepassen).

j.demoor

#7 , 29 jan 2014 08:20

“Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is....Art. 553. Alle gebouwen, beplantingen en werken op of onder de grond van een erf, worden vermoed door de eigenaar, op zijn kosten, te zijn tot stand gebracht en hem toe te behoren, tenzij het tegenovergestelde bewezen is...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het huis staat op mijn naam omdat ik die al had voor we samen zijn gaan wonen.’

Het huis is dus uw eigendom ,inbegrepen alles wat er muurvast mee verbonden is.

Indien uw feitelijk samenwonende partner bewijst met eigen gelden investeringen te hebben gedaan in uw woning dan kan hij hiervoor vergoeding eisen.

‘Nu dreigt hij ermee als ik hem buiten zet dat hij die keuken (die een vast deel in het huis is) gaat afbreken en meenemen.’

Dit zou vernieling(art.521 Strafwetboek) en diefstal(art.461 Strafwetboek) zijn waarvoor u in dat geval onverwijld strafklacht kan neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

emmaatje
Topic Starter

#8 , 29 jan 2014 18:07

veel dank voor deze informatie, daar ben ik al wijzer mee hoor !!

Terug naar “Archief”