Wanneer voorschot storten

Stroper
Topic Starter

Wanneer voorschot storten

#1 , 02 feb 2014 10:41

Kan het immokantoor eisen/of is dit gebruikelijk dat het voorschot gestort wordt vooraleer men wil overgaan tot het opstellen van een compromis?

Ik begrijp dat men dit boter bij de3 vis wil, maar ik doe zoiets liever nadat ik de compromis gelezen heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2014 11:00

Normaal na het lezen en tekenen van de compromis, je kan moeilijk een voorschot betalen voor iets dat je niet 100% weet of het juist is wat je koopt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#3 , 02 feb 2014 12:31

Het veiligiste is het storten van het voorschot aan de notaris ( van de tegenpartij ). Denk zelfs dat je dat recht hebt, wat de verkopers ook eisen

Voordeel : gratis brandverzekering voor de kopers tot en met het verlijden van de akte (blijkbaar een redelijk nieuwe wet dat je daardoor gratis verzekerd bent )
ingeval er betwisting bv zou bestaan over het eigenaarschap ( erfgenamen ) , of schuldbemiddeling zal je veel makkelijker je voorschot kunnen terugkrijgen omdat die notaris min of meer 'neutraal' moet zijn

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2014 12:39

Ik begrijp dat men dit boter bij de3 vis wil, maar ik doe zoiets liever nadat ik de compromis gelezen heb.
Het is de verkoper die de kosten van de IMMO dient te betalen. daarom het voorschot aan de notaris betalen, die dan de verkoper zal betalen na het verlijden van de akte. Immo wil natuurlijk zeker zijn van zijn centen, maar dat is niet uw probleem.

bosprocureur

#5 , 02 feb 2014 15:13

Het veiligiste is het storten van het voorschot aan de notaris ( van de tegenpartij ). Denk zelfs dat je dat recht hebt, wat de verkopers ook eisen

Voordeel : gratis brandverzekering voor de kopers tot en met het verlijden van de akte (blijkbaar een redelijk nieuwe wet dat je daardoor gratis verzekerd bent )
ingeval er betwisting bv zou bestaan over het eigenaarschap ( erfgenamen ) , of schuldbemiddeling zal je veel makkelijker je voorschot kunnen terugkrijgen omdat die notaris min of meer 'neutraal' moet zijn
Brandverzekering? Ik denk (maar ik weet niet alles :) ) dat u verwart met een overlijdensverzekering. Bij heel wat notarissen is de koper gratis verzekerd tegen overlijden.... door ongeval... in de periode die verloopt tot aan het verlijden van de koopakte. Ik meen me trouwens te herinneren dat een aantal makelaars dit ook aanbiedt.

jefke007

#6 , 02 feb 2014 16:28

inderdaad een overlijdensverzekering en ongevallenverzekering is blijbkaar gratis dan
http://www.firstimmo.be/faq/detail/pagi ... rile-akte/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Kopen”