Een paar maand geleden werden wij door onze buren aansprakelijk gesteld voor scheuren in de plafonds in hun huis. Onze huizen zijn over een periode van enkele maanden van elkaar losgescheurd. De barst begint op de grond en is bij het dak een vijftal centimeter breed. Verzekering en experten kwamen ter plaatse en merkten al snel dat niet wij van hen losscheuren, maar zij van ons. Wij hebben in onze plafonds (voorlopig) geen barsten. Onze voorgevel begint sinds kort wel steeds meer barsten te vertonen boven de vensters.
Een expert die wij lieten komen heeft vastgesteld dat de twee huizen langs ons verzakken. Het tweede huis - het verst van ons gelegen - ligt inmiddels ongeveer 15cm lager dan het onze.
De oorzaak van de verzakking is voorlopig onbekend. Infrax en de Vlaamse maatschappij voor watervoorziening beweren dat het niet aan hen ligt. Ze hebben hun rioleringen en leidingen onderzocht en vinden geen lekken. Ook de stad weet niet waar de oorzaak ligt. Zelf vermoeden wij dat de suikerfabriek aan de overkant van de straat die steeds meer water oppompt wel eens de oorzaak zou kunnen zijn, maar zeker zijn we daar niet van.
Wij zitten uiteraard met de handen in het haar. De expert die ter plaatse is gekomen heeft ons het adres van een stabiliteitsfirma gegeven, maar ik slaag er zelfs na herhaaldelijk aandringen maar niet in om die bij ons te krijgen en ik vind niet meteen een andere. Onze brandverzekering (ING) gaat de zaak bekijken, maar ik verwacht daar niet veel van. Ik overweeg een advocaat te contacteren maar ik zou niet weten wie. Tegen de fabriek procederen zonder zekerheid dat zij de oorzaak zijn lijkt me ook een groot en vooral duur risico.
Ons grootste probleem is dat we enerzijds ons huis niet meer kunnen verkopen - want wie koopt nu een huis waarvan de buren wegzakken - en anderzijds ons huis niet verder durven renoveren want wie weet zakken ook wij binnenkort weg.
Alle advies is welkom.