duolegaat: minimum?

geanonimiseerd
Topic Starter

duolegaat: minimum?

#1 , 05 feb 2014 08:38

Beste,

Mocht ik overlijden dan erven mijn vader en mijn broer. Ik denk erover om een testament te laten opmaken omdat ik wil dat mijn nichtje van mij erft (en dus niet mijn broer). Echter: hoge successierechten omdat zij een nicht is. Om dat te vermijden dacht ik aan een duolegaat (dan zou een VZW de successierechten op het deel dat ik aan mijn nicht nalaat, voor haar rekening nemen).

Mijn vraag: wat is het minimum dat ik moet nalaten aan de VZW? Ligt dat vast in procenten ofzo? Bvb: 60% naar m'n nicht en 40% voor de VZW? Iemand enig idee?

Alvast hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
werkstudent

#2 , 05 feb 2014 12:29

Beste,

Mocht ik overlijden dan erven mijn vader en mijn broer. Ik denk erover om een testament te laten opmaken omdat ik wil dat mijn nichtje van mij erft (en dus niet mijn broer). Echter: hoge successierechten omdat zij een nicht is. Om dat te vermijden dacht ik aan een duolegaat (dan zou een VZW de successierechten op het deel dat ik aan mijn nicht nalaat, voor haar rekening nemen).

Mijn vraag: wat is het minimum dat ik moet nalaten aan de VZW? Ligt dat vast in procenten ofzo? Bvb: 60% naar m'n nicht en 40% voor de VZW? Iemand enig idee?

Alvast hartelijk dank!
Indien uw vader nog leeft wanneer u sterft (en uw broer ook, anders komt uw vader niet tot de nalatenschap), heeft hij een beschermd erfrecht van 1/4 van uw erfenis.

Met het duolegaat kan ik u helaas niet helpen.

KimSe

#3 , 05 feb 2014 14:07

Er zijn veel organisaties die eisen dat ze minstens 5% à 10% van het nettovermogen overhouden. Dus veel zal afhangen van de grootte van jouw nalatenschap.
Informeer eens bij een notaris, hij zal je een indicatie op maat kunnen geven.

Reclame

wanton

#4 , 05 feb 2014 16:07

Een VZW die u in een duo legaat opneemt , moet zo'n 50 à 55 % betalen op de erfenis van uw nicht. Bovendien komt daar nog eens de eigen SSR van 8.8 % bij. Zij betalen dus 60 tot 65 % op het bedrag dat u hen geeft. Zij willen dit pas doen als er een effectief deel voor hen overschiet. Best is eens af te spreken met de VZW van uw keuze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”