volmacht

karentje_m
Topic Starter

volmacht

#1 , 05 feb 2014 22:26

beste
mijn moeder heft in den tijd een spaarrekening geopend voor mij

nu ben ik eronlangs achter gekomen dat ze dit geldisgaan afhalen contant!!!

ze had blijkbaar nog steeds een volmacht

maar kan zij effectief zonder mijn toestemming dat geldzomaar afhalen???

kan ik hier niets aan doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2014 22:42

Ze heeft een volmacht.
Hoe oud bent u? Meerderjarig ....dan bij de bank volmacht intrekken.

Volmacht wil wel zeggen de goederen/gelden gebruiken voor het doen waarvoor u een volmacht hebt. U kan dus steeds aan uw moeder vragen wat ze met uw geld heeft gedaan.

wanton

#3 , 05 feb 2014 23:32

Op het moment dat u meerderjarig bent geworden , is die rekeneing omgevormd. U heeft waarschijnlijk toen - misschien onwetend - een volmacht aan uw moeder gegeven. Ondervraag zeker uw bankkantoor. Indien zij dit voor eigen gebruik heeft afgehaald , is dit eigenlijk diefstal. Een volmacht is geen alibi om zichzelf te verrijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus

#4 , 05 feb 2014 23:53

Mogelijk diefstal, maar volgens mij eerder misbruik van vertrouwen ( indien er effectief misbruik van volmacht werd gepleegd)

Asterx

#5 , 06 feb 2014 09:12

Staat de bankrekening effectief op jou naam of op je moeder's naam?

wanton

#6 , 06 feb 2014 10:07

Franciscus : door misbruik van vertrouwen kan men diefstal plegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#7 , 06 feb 2014 10:56

Zijn afzonderlijke misdrijven: persoon had een volmacht dus er is geen dwang noch een wegnemen.
Het is wel een goed dat u werd toevertrouwd niet gebruiken voor het doel waarvoor men het heeft gekregen.
Maar uiteindelijk zal het de rechter zijn die aan de hand van de constitutieve elementen van het misdrijf bepalen wat het is.
Ik denk hier aan de befaamde Bistel affaire waar electronische info uit de computer van premier Martens werden gehaald... dacht dan deze oa voor valsheid in geschriften (het paswoord) en diefstal van elektriciteit was maar in beroep alleen de regelgeving inzake RTT wet werd weerhouden.

Terug naar “Archief”