Vraag ivm schadevergoeding

sparkle
Topic Starter

Vraag ivm schadevergoeding

#1 , 07 feb 2014 08:51

Er zou ergens een regel bestaan dat een aannemer recht heeft op een schadevergoeding wanneer een bepaald percentage van de opdracht niet wordt uitgevoerd of wanneer er een grote overschrijding is bij een openbare aanbesteding.

Ik heb al gezocht maar ik kan het juiste artikel niet vinden.

Kan iemand mij helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 feb 2014 10:38

Al eens gekeken in de algemene aannemingsvoorwaarden?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1996092646" onclick="window.open(this.href);return false;

sparkle
Topic Starter

#3 , 07 feb 2014 10:44

Al eens gekeken in de algemene aannemingsvoorwaarden?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1996092646" onclick="window.open(this.href);return false;
ja maar dit is nog de oude wetgeving

is vervangen door kb 14/01/2013, maar ik vind niets over het schadevergoedingsrecht bij meerwerken

Reclame

Turaki

#4 , 07 feb 2014 13:49

Bestek dus bekend gemaakt na 1 juli 2013?

Dan vind ik artikel 37 terug in het KB dat u aanhaalt:

Ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan :
1° het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
2° buiten de toepassing van de artikelen 26, § 1, 2°, a) en b), en 3°, b) en c), en 53, § 2, 2° en 4°, a) en b), van de wet en artikel 25, 3°, a), en 4°, b), van de wet defensie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien percent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
3° zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer.
Van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit :
1° hetzij door een wijzigingsbevel of elke andere eenzijdige beslissing van de aanbestedende overheid;
2° hetzij door een bijakte.

Aannemer zal dus een schadevergoeding kunnen eisen, indien nodig. Wanneer dit nodig is, moet blijken uit de situatie zelf, bijvoorbeeld indien de aannemer kosten heeft moeten maken die hij nu niet meer kan terugverdienen.
Voor de voorwaarden onder 2°, kijk de wet van 15 juni 2006 na, en ook de wet defensie en veiligheid indien van toepassing.

Terug naar “Archief”