erfrecht wettelijke samenwoning

sofie3
Topic Starter

erfrecht wettelijke samenwoning

#1 , 04 feb 2008 19:28

Hallo,

Mijn vriend en ik wonen bijna 10 jaar feitelijk samen. We hebben 5 jaar geleden samen een eigendom gekocht waarbij een tontine werd ingelast in de aankoopakte. Sindsdien is er nogal wat veranderd in de wetgeving en
overwegen we om wettelijk te gaan samenwonen of eventueel te trouwen om toch een betere bescherming te genieten.

Kan iemand mij een beetje wegwijs maken bij volgende vragen?

-Sinds de wet van 18 mei 2007 krijgt de langstlevende wettelijk samenwonende partner het vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel. Hij geniet ook vrijstelling van successierechten.
Geldt deze vrijstelling enkel op het gedeelte vruchtgebruik of is deze vrijstelling ook van toepassing indien de langstlevende de volle eigendom verwerft (in geval er geen kinderen en geen ouders zijn).

Bijkomende vraag hieromtrent: kan men de langstlevende bij testament de volle eigendom toekennen indien er nog ouders zijn of moet men bij wettelijk samenwonen ook rekening houden met de ascendentenreserve?
Wij hebben geen kinderen en zijn er ook nog niet uit of er ooit zullen komen. Ik heb begrepen dat in dat geval de helft van mijn nalatenschap naar mijn ouders moet gaan. Kunnen zij hier afstand van doen?

Een tweede vraag die ik mij stel betreft de onderhoudsplicht t.o.v. ouders of schoonouders. Bij wettelijk samenwonen heeft de partner eveneens onderhoudsplicht t.o.v. de schoonouders. Geldt dit ook wanneer men gehuwd is binnen het stelsel 'scheiding van goederen'?

We zijn van plan om bij de notaris langs te gaan maar ik probeer mij zo goed als mogelijk voor te bereiden.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 feb 2008 19:55

Bij wettelijk samenwonenden erft de langstlevende partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Bij testament kan men dit uitbreiden tot volledige eigendom van de volledige nalatenschap. De reserve of het voorbehouden deel van de kinderen kan men niet afpakken , maar de reserve van de ouders wel. Men moet geen successierechten betalen op hetgeen men van de gezinswoning erft vanwege de partner , wat dit ook mag zijn. Dit geldt dus zowel voor vruchtgebruik als volle eigendom.
Men is daarentegen als wettelijk samenwonende onderhoudsplichtig voor de ouders en 'schoonouders' , behalve bij scheiding van goederen bij huwelijk. Maar ik betwijfel of zulke bepaling wel opweegt tegen de andere voordelen.
Voor meer gegevens en barema voor onderhoudsplicht :
http://www.okra.be/page?&orl=1&ssn=&lng ... 80&nws=118

Voor gehuwden zijn vermelde bepalingen grotendeels automatisch. Men kan wel één en ander voorzien in een huwelijkscontract. Maar wat je niet mag doen , is de formule ' langst leeft , al heeft' van kracht laten worden , indien er kinderen zijn. In de meeste gevallen is de wettelijke regeling de meest aangewezen voor gezinnen met kinderen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”