Overdracht energiebesparende maatregelen na weigering

krisss
Topic Starter

Overdracht energiebesparende maatregelen na weigering

#1 , 10 feb 2014 17:14

Ik schets even kort de context:

In 2011 heb ik mijn ramen vervangen door dubbel glas (totaal 21.000 EUR). Door omstandigheden ben ik dit alles vergeten invullen in mijn belastingaangifte aanslagjaar 2012. Ik was ook te laat om een bezwaarschrift in te dienen. Op aanraden van een kennis heb ik een verzoek tot ambtshalve ontheffing ingediend, maar dat werd geweigerd omdat er zogezegd geen sprake was van een materiële vergissing. Ik heb nochtans alle facturen, attesten en betalingsbewijzen meegestuurd.

Ik had geen zin om verder aan te dringen en berust bij het feit dat ik voor dat jaar de belastingvermindering heb mislopen.

Ik heb in mijn aangifte voor aanslagjaar 2013 wel de overdracht ingevuld waarop ik normaal gezien recht zou moeten hebben (indien mijn aangifte aanslagjaar 2012 correct was ingevuld). Maar die wordt mij nu ook geweigerd.

Het simpele feit dat ik voor aanslagjaar 2012 een beetje nonchalant ben geweest weegt nu toch wel heel zwaar door en tast nu ook de volgende aanslagjaren aan. Ik moet toch het recht hebben om voor aanslagjaar 2013 en volgende nog één en ander te redden. Ik berust dat ik één jaar verlies, maar toch ook niet de twee volgende?

Heeft iemand hier ervaring mee? Op welke wetsbepalingen kan ik mij baseren om het bericht van wijziging voor aanslagjaar 2013 aan te vechten?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2014 19:49

En wat is de materiële vergissing???

wanton

#3 , 10 feb 2014 19:51

Voor aanslagjaar 2013 / inkomsten 2012 was nog enkel aftrek en belastingvermindering mogelijk voor dakisolatie. (Omdat men pas nu ten volle aan 't isoleren was in Wallonië , maar dit terzijde)
Alle andere energiebesparende investeringen waren geschrapt. Pas saldo's van investeringen die in de jaren daarvoor waren opgegeven konden nog verder gebruikt worden.
Ik vrees dus dat u geen gebruik kan maken van enige aftrek.
Sorry , ergens begrijp ik niet dat u zo'n voordeel laat ontglippen. Uw leverancier zal u hoogstwaarschijnlijk ook gewezen hebben op deze vermindering. U kan de administratie niets verwijten!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”