Verwerping nalatenschap: wat met de inboedel en huisbaas?

Rembo
Topic Starter

Verwerping nalatenschap: wat met de inboedel en huisbaas?

#1 , 11 feb 2014 20:53

Mijn moeder is onlangs overleden en mijn zus en ik hebben besloten het nalatenschap te verwerpen, aangezien er nogal wat schulden zijn die de de verkoop van de inboedel niet zal kunnen dekken.
Een gesprek met de notaris heeft echter weinig duidelijkheid geworpen op mijn vragen omtrent de gevolgen voor haar huisbaas.
In principe wordt de inboedel de verantwoordelijkheid van de overheid, zodra die verwerping ondertekend is, heb ik berepen. Maar betekent dit dat de huisbaas dat huis voor onbepaalde tijd niet binnenmag? Die man zou dat huis natuurlijk graag terug doorverhuren maar de notaris kon mij blijkbaar niet vertellen of dat huis leeggemaakt zal worden en hoe lang het huis verzegeld blijft. Ik heb vooral veel gezucht gehoord en "in theorie…", zonder een einde aan die zin.
Volgens de notaris zou ik de spullen wel ergens mogen opslaan voor we gaan tekenen. Maar ook hier weer de vraag: hoe lang moet ik dat doen? Dat kost ook allemaal geld natuurlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 11 feb 2014 20:58

In principe wordt de inboedel de verantwoordelijkheid van de overheid, zodra die verwerping ondertekend is, heb ik berepen.

Opgelet, bent u daar zeker van? Misschien zijn er nog andere personen naar wie de erfenis na uw verwerping gaat.
Hebt u kinderen? Heeft uw overleden moeder soms nog broer en zussen, neven en nichten.....?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rembo
Topic Starter

#3 , 11 feb 2014 22:30

We gaan in groep verwerpen, mijn zus en ik + haar moeder + alle broers en zussen.
Dus er blijft niemand over om te erven.

Reclame

Rembo
Topic Starter

#4 , 11 feb 2014 22:40

Stel dan nog dat er iemand opduikt, zijn die dan automatisch verantwoordelijk voor die inboedel als wij al geweigerd hebben of zal dat al 'verzegeld' zijn door de overheid?

roharro

#5 , 11 feb 2014 22:50

"Stel dan nog dat er iemand opduikt, zijn die dan automatisch verantwoordelijk "

Hoe bedoelt u? Indien alle mogelijke erfgenamen de erfenis hebben verworpen....

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 feb 2014 10:40

Kan iets van lange adem worden. Heb ooit in mijn beroepsjaren zo een zaak meegemaakt waar het huis bijna 15 jaar heeft leeggestaan. Familie lag in onverdeeldheid, en erfenis geweigerd. Na 15 jaar kocht mijn werkgever het pand, omdat het aan zijn andere eigendommen grensde en omdat hij van die kanker af wou. Het was mijn taak pand leeg te maken en te renoveren voor verhuring. Het eten stond nog in de frigo, kleding hing nog in de kleerkast, en er groeide een struik door de WC pot. Dak had al jaren lang onbeperkt gelekt, en er werd huiszwam vastgesteld. Achter de voordeur lag zeker 1 m³ aan reclamefolders en andere post.
Om de aankoop rond te krijgen moest zelfs de rechtbank worden ingeschakeld, omdat (vroegere)erfgenamen niet met elkaar wilden spreken, zelfs nog niet eens naar elkaar kijken. Ze zijn trouwens allemaal afzonderlijk en op andere tijdstippen bij de notaris komen tekenen.
Wil je dat die eigenaar aandoen?

Rembo
Topic Starter

#7 , 12 feb 2014 18:37

Dat wil ik hem zeker niet aandoen. Ik zoek gewoon een opslagruimte en deel de kosten wel met 1 of 2 mensen.
Mag die inboedel nog verhuist worden eenmaal er verworpen is? Ik kan me voorstellen dat zoiets gewoon meegedeeld moet worden?

Franciscus

#8 , 12 feb 2014 23:33

Neen, u mag niets meer wegnemen. Huisbaas ook niet.

roharro

#9 , 12 feb 2014 23:35

Van zodra u iets wegneemt geldt dat als aanvaarding van de erfenis, zelfs als u ze formeel geweigerd hebt.
Dus NIETS ondernemen.

mava105

#10 , 13 feb 2014 12:08

Spreek er uw notaris over aan.

Rembo
Topic Starter

#11 , 14 feb 2014 00:23

Toen ik de notaris vroeg of we de spullen mochten verhuizen, zei hij dat we die inboedel wel ergens konden opslaan. Ik zal best een andere notaris of advocaat aanspreken denk ik zo.

Rembo
Topic Starter

#12 , 16 feb 2014 11:13

Een 2de notaris wist ons het tegenovergestelde te zeggen. Jammer voor de huisbaas maar het zal moeten blijven staan tot iedereen verworpen heeft en een curator aangesteld kan worden.

Vandebos

#13 , 16 feb 2014 14:19

Er bestaat in sommige gevallen een versnelde procedure:

https://www.sbb.be/Nederlands/Doelgroep ... urder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Thema werd hier regelmatig al behandeld. Opzoeken op forum kan ook nut hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”